Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Ikatan Janji yang Sebenar...

4/22/11



Baru-bari ni saya terlibat dengan satu perbualan mengusik yang agak pelik, tapi biasa kita dengar dalam hidup bermasyarakat. "Muazzin dah ada janji dengan orang lain tu, jangan kacau dia la"..Semua faham maksud itu bukan. Maksud 'janji' itu ialah janji untuk sehidup semati dengan seseorang. Kahwin la. Tersenyum je dengar tanpa berkata apa-apa. Serkap jarang yang tak berasas. Namun bukan itu persoalannya. Saya ingin berkongsi tentang hakikat janji itu. Janji seperti ini sering dibuat oleh pasangan yg sedang bercinta. Adakah janji seperti ini relevan?

Di sekeliling saya ramai pasangan bercinta (kawan-kawan saya) yang mengukir janji untuk hidup bersama kelak. Hala tuju ke jinjang pelamin adalah matlamat. Maka janji telah diikat. Namun langit tak selalu cerah, bila ada masalah yang sememangnya perlukan keputusan, janji dahulu akan diungkit. Ada yang setia pada janjinya, lebih ramai yang langsung tak pedulikan janji dan pergi begitu sahaja. Malah ada yang masih pegang janji ini walaupun telah terbukti pasangannya tidak sesuai dijadikan pasangan hidup. Sekali lagi, adakah janji seperti ini relevan?

Terikat dengan janji semasa bercinta menyebabkan ramai pasangan terpedaya dengan janji. Kerana janji sanggup melakukan apa sahaja. Kerana janji sanggup menyerah segalanya. Kerana janji sanggup menunggu hingga ke tua. Kerana janji sanggup menerima segala akibat sekalipun keadaan sudah membuktikan hubungan itu tidak akan membawa bahagia. Sekali lagi, adakah janji seperti ini relevan.

Benar, manusia wajib berpegang pada janji. Malah kita dikira berhutang jika gagal melunaskan janji. Namun perlu kita fikirkan, sebagai seorang Islam, janji yang diikat itu mestilah selaras dengan apa yang diperintah dan dilarang dalam agama. Saya berpendapat janji yang dimeterai oleh pasangan bercinta langsung tidak boleh dipakai. Kerana janji itu sendiri telah melanggar janji yang lebih besar, janji pada Maha Mencipta. Mengapa? Tentulah pasangan bercinta tidak terlepas daripada melakukan banyak perkara yang dilarang semasa hubungan berlangsung. Siapa yang mahu menafikannya? Jika hubungan itu sendiri tidak relevan, adakah janji itu relevan?

Bilakah Janji Itu Termeterai?
Janji yang sebenarnya termeterai ketika lafaz "aku terima nikahnya". Inilah sebenar-benar janji yang perlu dipandang tinggi oleh semua pasangan. Inilah sebenar-benar janji yang memerlukan komitmen penuh semua pasangan. Inilah sebenar-benar janji yang perlu dipatuhi dan tidak boleh dilanggar oleh semua pasangan. Inilah janji di bawah redha Ilahi. Janji yang dilindungi rahmat dan kasih sayang Allah. Jika ikatan janji ini ikhlas, Rahmat Allah akan dilimpahkan kepada setiap pasangan yang mematuhinya.

Buat pasangan yang sedang dilamun cinta, berjanjilah dengan janji yang kena pada tempatnya. Seringkali saya mendengar luahan rakan yang keliru dengan janji yang dibuat. Mudah sahaja, janji memang perlu dipatuhi, tapi janji yang menyebabkan kita melanggar perintah agama tentunya tidak lagi perli diikut. Jangan terperangkan denga janji manis palsu yang tidak diketahui akhirnya. Janji memang mudah dibuat, susah dilaksanakan. Maka, berfikirlah sebelam berjanji.

SMKA Pedas..Tetap dalam hatiku..

4/13/11


Beberapa hari yang lepas terdengar berita nama sekolah saya akan ditukar kepada nama seorang tokoh...Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Pedas..akan bertukar kepada Sekolah Menengah Kebangsaan Dato. Haji Abu Hasan Haji Sail....Wajarlah bertukar nama..Dari dahulu sudah saya dengar desas desus mahu letak nama tokoh pada sekolah, kini telah berhasil. Walau bagaimanapun saya tetap akan sematkan nama SMKA Pedas pada hati dan bibir. Kerana ketika zaman sayalah nama ini digunakan. Jika ditanya saya bersekolah di mana, PEDASlah jawapan saya. Kerana saya bangga dengan nama ini..SMKA Pedas menyimpan banyak memori yang saya tak mungkin lupakan. Guru-guru yang berjasa, rakan-rakan yang banyak menyimpan kenangan pahit dan manis...

Zaman sekolah banyak memberi saya cara berfikir yang tetap saya gunakan hingga kini. Di sekolah Pedas juga saya mendapat kefahaman agama yang membuatkan saya tahu bertapa Islam itu indah. Sekolah Pedas mula mengajar saya erti keazaman untuk berusaha dan memperbaiki diri. Tidak keterlaluan jika saya katakan Sekolah Pedas yang membentuk pemikiran Islam yang saya peroleh hingga kini. Walaupun masih tidak sempurna, namun di sinilah pencetusnya, dan saya amat menghargainya. Terima Kasih SMKA Pedas..Para Guru(Cg Azizah, Cg Roziah, Cg Razib, Ust Aimi, Ust Fauzi, Cg Zulkifli, Cg Md Diah, Ust Hashim, Ust Ramzan, Cg Mustapa, Cg Ruzaini, Ust Md Shah, Cg Karim, dan ramai lagi yang tak dapat disebut) dan semua rakan-rakan sebaya, senior atau junior. Saya bangga bersekolah di SMKA Pedas dan saya akui Sekolah ini banyak memberi kesan kepada saya dalam banyak segi. Siapa saya sekarang bermula di sekolah ini. Namanya telah bertukar, kenangannya tetap kekal dan nama SMKA pedas tetap dihati saya..Saya akan sebutkan nama ini hingga ke akhir hayat saya.

Tribute to SMKA Pedas...



Terkenang sebuah memori lalu
Kisah persahabatan kita bersama
Di dalam satu pengajian
Menuntut ilmu dan pengalaman
Mengingatkanku pengorbananmu
Terpahat padu di kalbuku
Bersama rakan taulan dan guru
Tawa riangmu menghiburkan hatiku
Indahnya suasana ketika itu
Terjalin ukhuwah sejati

Nasihatmu sungguh bermakna bagiku
Mengenalkanku erti kehidupan
Susah payah kita hadapi bersama
Itulah asam garam dalam kehidupan
Ya Tuhanku tabahkan hatinya
Kuatkan semangatnya untuk menghadapi hidup
Limpahkanlah maghfirah dan kasih sayang-Mu
Agar hidupnya sejahtera di dunia akhirat

Lirik: Shauqi
Lagu: Munirah
Solo: Mohd Sobri Abdullah
Album : Amal Kerana Allah
Posted by Insan Biasa at 10:38 PM 1 comments  

Perbezaan Pendapat Adalah Satu Rahmat

4/7/11


Islam adalah agama yang menyeluruh. Islam mencakupi semua perbuatan kita di dunia. Daripada makan hinggalah cara membasuh najis juga dititikberatkan oleh Islam. Dalam hal ibadah juga Islam menunjukkan cara yang betul dan sesuai dengan fitrah manusia. Namun manusia tak semuanya sama. Allah menganugurahkan pelbagai cara manusia berfikir. Kita semua pasti mempunyai pendapat yang berbeza. Pendapat yang pelbagai ini boleh dikongsi untuk dinilai kebaikan setiap pendapat dan dilaksanakan mana yang lebih baik.

Perbezaan yang melahirkan permusuhan.
Malangnya Islam hari ini berpecah kerana berbeza pendapat. Terutama dalam hal dakwah dan pembinaan daulah. Masing-masing terlalu emosi mempertahankan cara mereka hingga sanggup menuduh saudara seagama sendiri salah dan terpesong. Malah sampai ke tahap mengkafirkan saudara sandiri. Lebih teruk lagi apabila berlakunya pertumpahan darah yang sia-sia kerana terlalu fanatik mempertahankan kefahaman masing-masing. Akhirnya kita sendiri yang rugi dan ketinggalan dalam banyak hal dunia dan hampir semuanya dipelopori oleh orang bukan Islam. Orang Islam dilihat mundur dan hilang kegerunan terhadap mereka.

Method Dakwah Yang Berbeza
Saya tidaklah pandai dalam bidang dakwah. Saya bukan orang yang arif dalam dakwah. Tapi jika ada semboyan yang memanggil untuk memberi tenaga dalam bidang dakwah. Saya akan cuba memberi sepenuh tenaga dan daya saya. Saya melihat ramai para daie yang bergerak dalam jemaah dan cuba mencari kekuatan untuk memberi kefahaman mengikut method dakwah mereka. Para daie mencari ahli dan membuat kumpulan liqa untuk membari kefahaman yang sebenar tentang Islam dan apa yang ummat ini perlu lakukan. Saya sendiri perubah menyertai beberapa jemaah dan Alhamdulillah, saya lihat cara ini boleh sedikit sebanyak mengenalkan saya dengan agama. Tapi tak semua kumpulan jemaah mempunyai method yang sama. Ada yang faham Islam hanya boleh dikembangkan dengan politik. Ada yang faham Islam hanya boleh diperjuang dengan menggulingkan sistem sekarang dan mendaulatkan semula sistem khalifah. Ada yang faham Islam perlu disebarkan dengan mengajak orang lain melakukan dakwah fardhiah. Dan banyak lagi method yang berbeza. Namun malangnya ada di kalangan pendokong Islam ini cuba menenggelamkan jemaah yang lain. Wujud pula situasi persaingan seperti mahu lihat jemaah mana yang lebih hebat. Dan jemaah mana yang paling ramai pengikutnya. Siapakah yang rugi jika ini berlaku??

Bukankah Kita Satu Aqidah?

Bukankah perbezaan ini sesuatu yang sepatutnya baik. Bukan semua orang mempunyai cara yang sama untuk didakwah. Rasulullah SAW pernah menjawab dengan jawapan yang berbeza kepada orang yang berbeza apabila beliau ditanya tentang amalan yang paling afdal. Ini menunjukkan method dakwah tidak semestinya sama. Jadi tidak bolehkah kita menerima method dakwah orang lain kerana mereka juga mengajak orang berbuat kebaikan. Mungkin kita tidak nampak hasilnya seperti yang kita harapkan. Tetapu kesatuan ummah kini adalah satu keperluan yang memuncak. Banyak bala yang menimpa umat Islam kini adalah kerana kita semua berpecah dan sombong dengan cara masing-masing. Akhirnya Islam dipandang serong dan ,menyukarkan dakwah itu sendiri. Bukankah kita satu agama? Adakah kerana berbeza cara kita tidak boleh bersatu. Bukankah kita menyembah Tuhan yang sama? Apakah kerana sedikit berbeza dalam ibadah sunat membuatkan kuta semua bermasam muka. Rugilah kita. Saya masih mentah dalam dakwah. Saya mahu melihat pemimpin dakwah bersatu hati membantu dakwah itu sendiri dan bersama memerangi musuh. Dan saya mahu menyertainya.

Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri(pemimpin) di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.
(Annisa' : Ayat 59)
Posted by Insan Biasa at 11:20 PM 0 comments  

40 Hadith Imam Nawawi.....The Next


Satu lagi perkongsian yang akan dimuatkan dalam blog ini. Mudah untuk didapati di mana-mana, tapi saya tetap mahu berkongsi. Sebagai satu penegasan untuk diri terus membaca. Mungkin rakan-rakan telah membacanya, bukan setakat membaca, amalkanlah. Inilah teras pengetahuan aqidah yang mantap dan unggul disusun oleh seorang yang hebat ilmunya. Sesiapa yang mengamalkannya bermakna sudah mengamalkan Islam hampir seluruhnya. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada penulisnya. Semoga Allah memberi kefahaman kepada semua yang mahu cuba memahami dan mengamalkannya. InsyaAllah.
Posted by Insan Biasa at 10:58 PM 0 comments  

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png