Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Hadith ke-11: Tinggalkan yang Meragukan

3/19/12


Dari Abu Muhammad, Al Hasan bin ‘Ali bin Abu Thalib, cucu Rasululloh Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dan kesayangan beliau radhiallahu 'anhuma telah berkata : “Aku telah menghafal (sabda) dari Rasululloh Shallallahu ‘alaihi wa Sallam: “Tinggalkanlah apa-apa yang meragukan kamu, bergantilah kepada apa yang tidak meragukan kamu “.
(HR. Tirmidzi no 2518 dan berkata Tirmidzi : Ini adalah Hadits Hasan Shahih, an-Nasai no.5711,8/327-328, Ibn Hibban dan al Hakim)

Huraian Hadis:

Kalimat “yang meragukan kamu” maksudnya tinggalkanlah sesuatu yang menjadikan kamu ragu-ragu dan bergantilah kepada hal yang tidak meragukan. Hadits ini kembali kepada pengertian Hadits keenam, yaitu sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam: “Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya banyak perkara syubhat”.

Meninggalkan yang syubahah akan membawa seseorang itu kepada sifat warak. Ia merupakan manfaat umum untuk menjaga diri daripada was-was syaitan.

Timba Bukan Milikku

Ibrahim Adham pernah ditanya,"Kenapa tuan tidak minum air zamzam?"Lalu dia menjawab,"Jika sekiranya aku mempunyai timba, nescaya aku minum, sedangkan timba yang ada adalah timba kerajaan adalah syubahah.

Apabila bertembung yang syak dan yang yakin, kita hendaklah mendahulukan yang yakin dan meninggalkan yang syak. Misalnya seseorang telah mengambil wudhu dengan yakin kemudian timbul syak, adakah wudhunya dikira terbatal? Maka dia dikira orang yang berwudhu.

Orang yang terlibat dengan yang haram tetapi hendak menghentikan yang syubhah terlebih dahulu adalah tidak betul. Tinggalkanlah yang haram dahulu.

Ibn Umar telah berkata kepada penduduk Iraq yang bertanya kepadanya tentang hukum najis darah nyamuk:"Mereka bertanya kepadaku tentang darah nyamuk sedangkan mereka telah membunuh Saidina Hussain. Aku pernah mendengar Nabi SAW bersabda yang bermaksud 'kedua-duanya adalah penawar bagiku'

Pengajaran:

1. Meninggalkan perkara syubhah dan mengambil yang halal akan melahirkan sifat warak.

2. Keluar daripada ikhtilaf ulama lebih utama kerana hal tersebut lebih terhindar daripada perbuatan syubhah khususnya jika antara pendapat mereka tidak ada yang dapat dikuatkan.

3. Jika keraguan bertentanga dengan keyakinan, maka ambillah keyakinan.

4. Sesuatu perkara haruslah jelas berdasarkan keyakinan dan ketenangan. Tidak ada harganya keraguan dan kebimbangan.

5. Berhati-hati terhadap sikap meremehkan masalah agama dan ibadah.

6. Siapa yang berjinak-jinak dengan perkara yang syubhah, dia akan berani melakukan perkara yang haram.

Posted by Insan Biasa at 11:07 PM  
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png