Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Kebimbangan tentang penggunaan facebook di kalangan kanak-kanak sekolah

3/13/12


Dalam dunia teknologi maklumat hari ini, internet sedah sebati dalam hidup kita, hampir semua peringkat umur menikmati kemudahan ini hampir di setiap tempat dan hampir di setiap masa. Jika ada yang tidak tahu menggunakan internet akan dianggap ketinggalan zaman dan banyak perkara yang tidak bolah dilakukan akibat tidak cukup maklumat. Maka tidak hairan jika kemudahan internet ini sudah dikuasai oleh seorang kanak-kanak sekolah rendah malah juga kepada kanak-kanak yang belum bersekolah.

Namun pendedahan kepada kanak-kanak nampaknya tidak selari dengan pemantauan oleh penjaga mereka. Kanak-kanak yang biasa menggunakan internet mudah terdedah dengan pelbagai jenis maklumat , tidak terkecuali maklumat yang buruk. Tap pemantauan ibu bapa atau keprihatinan penjaga tentang apa yang dilayari oleh anak-anak mereka di internet dirasakan tidak selari dengan kebebasan yang diberikan. Benar kita perlu percaya kepada anak-anak, tetapi ibu bapa tidak sepatutnya memberikan kepercayaan seratus peratus tentang apa yang dilakukan oleh anak-anak di internet terutama mereka yang di bawah umur. Hal ini kerana kanak-kanak masih kurang arif menillai pelbagai takrif keburukan yang berada di dunia maya yang terlalu luas buat meraka.

Saya ingin melahirkan rasa bimbang tentang penggunaan laman sosial yang menjadi kegilaan anak muda masa kini, tidak terkecuali kanak-kanak sekolah. Malah kanak-kanak sekolah rendah juga sudah pandai membuat ‘akaun’ di laman social ‘facebook’ untuk berinteraksi dengan kawan-kawan mereka. Pada hemat saya, apa yang terdapat di internet adalah terlalu luas untuk dilayari oleh kanak-kanak. Mereka masih mentah untuk menghadkan kemahuan yang yang terlalu mudah diperoleh di internet.

Jika dilihat dari status-status yang kanak-kanak ini tulis kadangkala mengundang rasa sedih dan kecewa kerana status itu tidak patut ditulis oleh seorang kanak-kanak. Malah mungkin juga boleh mengundang rasa marah sesetengah pihak. Kanak-kanak sekolah yang selalu mengikut perasaan akibat marah kepada mana-mana individu seperti rakan-rakan, guru malah ibu bapa seringkali menggunakan medan laman sosial facebook untuk melepaskan kemarahan mereka dengan luahan hati yang bersifat benci, dendam malah ada yang berbentuk ugutan. Hal ini bukanlah sesuatu yang dilihat ‘sihat’ dan layak dilakukan oleh seorang kanak-kanak. Saya juga kurang selesa melihat status cinta yang selalu dikongsi oleh kanak-kanak sekolah bersama-rakan-rakan mereka. Mereka begitu bangga mewar-warkan makwe atau pakwe masing-masing. Malah ada yang meletakkan gambar bersama couple. Bukankah ini tidak manis dilihat dan perlu dihentikan. Malah bagi yang beragama Islam pasti lebih faham tentang budaya ‘tidak sihat’ ini.

Pastikan kebebasan yang diberi selari dengan pemantauan terhadap anak-anak.

Justeru itu bagi ibu bapa, jika mahu membiarkan anak-anak anda terlibat dengan mana-mana laman sosial, pastikanlah apa yang mereka post pada status mereka adalah sesuatu yang sesuai dengan umur mereka. Pastikanlah juga gambar-gambar yang mereka upload adalah gambar yang sesuai dengan akhlak mereka sebagai seorang anak yang anda dambakan. Janganlah biarkan mereka melakukan apa yang mreka suka lakukan kerana dikhiatiri anak-anak cenderung melakukan sesuatu yang di luar batasan kanak-kanak dan mereka tidak tahu itu tidak baik untuk mereka. Ibu bapalah yang perlu membimbing dan memberitahu mereka apa yang patut dan apa yang tidak patut mereka lakukan. Dikhiatiri mereka mungkin membuatkan mereka menyesal dan merosakkan masa depan kelak.

Saya tidak menyalahkan semua kanak-kanak. Mungkin sebahagian sahaja yang berkelakuan seperti yang saya nyatakan di atas. Masih ramai kanak-kanak sekolah yang tetap taat dan patuh kepada arahan dan nasihat ibu bapa mereka. Namun kepada ibu bapa atau penjaga, tidak cukup dengan hanya menasihati dan mengingatkan mereka. Kanak-kanak patut dipantau sentiasa dan jika tidak mampu memantau mereka. Teruslah halang mereka menggunakan kemudahan ini hingga sampai masa yang sesuai.

Allah berfirman:"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan" (Tahrim 66:6)



Posted by Insan Biasa at 10:16 AM  
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png