Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Bila mak pon dah tanya pasal jodoh......

5/20/12

Di suatu pagi yang hampir nak tengahari.

Mak : Tadi mak pergi rumah wancik, wancik tanye kau bile nak bertunang bang? Zul (Sepupu sebaya) kau dah bertunang.

Aku diam lama dan senyum, jelas aku tiada jawapan untuk pertanyaan wancik pada mak.

Mak : Kau tu dulu tumpu kat sorang je, lain kali sediakan la 2-3 orang, kalau tak dapat yang satu tu, boleh pilih yang satu lagi.

Aku diam je lagi sambil kerut dahi...Mak ni pandai-pandai je buat jalan cerita macam drama yang dia tengok kat tv...haha..mak..mak..

"Abang taknak yang kerja la mak" baru aku bersuara, sebenarnya itu bukan jawapan, saja nak membalas kata-kata mak....

"Oooo..yeke" mak bangun dan terus ke dapur

Dulu semasa belajar mak selalu ingatkan jangan bermain cinta, tumpukan pada pelajaran, maka aku tak punya rencana untuk bercinta, pun begitu tak juga tumpu pada pelajaran. Cuma melihat rakan-rakan yang punya teman buat aku rasa aku tak punya komitmen sebegitu. Jadi cuma pandai bersahabat sederhana.

Setelah bekerja di Labuan, aku cepat juga berfikir tentang kahwin. Tapi mak kelihatan tidak begitu setuju. Katanya paling kurang dah 5 tahun bekerja dan ada simpanan 20k, tapi setelah diberi rasional mak kata ok, asalkan kau yakin dan bersedia.

Jujur aku mengaku tak selesa betul dengan pertanyaan tentang jodoh...Jawapan yang paling 'famous' adalah 'nanti bila ada jodoh, adalah'..Ramai yang berkata, 'kau ni kurang usaha, nak sesuatu kena usaha'..

Mungkin orang sekitar hanya berkata mengikut apa yang mereka lihat pada kita, sedangkan mereka hanya berjumpa kita beberapa jam sehari, bagaimana mereka boleh menilai keseluruhan hidup kita, jika mereka menilai kita, dan kita tahu itu salah, janganlah marah kerana meraka tidak tahu. Pujuk aku pada hati..hihi

Hanya Allah yang tahu sejauh mana aku sudah berusaha, dan hanya Dia yang menentukan akhirnya. Kita manusia ada keterbatasan tertentu. Orang lain boleh buat itu, tapi kita boleh, kita boleh buat ini, tapi orang lain tak mampu. Begitu juga dengan usaha, semua orang boleh berusaha. Mungkin dengan cara yang sama, atau cara yang sedikit berbeza. Tapi kejayaannya tetap ditentukan yang Maha Merancang.

Ini adalah antara jawapan golongan hawa bila aku bertanyakan mereka tentang itu...teman belajar? Rakan sekerja? rakan jauh? atau yang tak pernah jumpa pon....jawapannya hampir sama...



Seolah-olah aku ni SANGAT baik. Kadangkala aku ketawa apabila mendengarnya, kerana aku tahu itu bukanlah sebab sebenar. Faham..Dia taknak la tu..huhuhu..

Ake belum mengerti sejauh mana tahap serius yang dimahukan oleh seorang wanita supaya mereka yakin aku bukan main-main. Aku belum faham apa yang mereka maksudkan matang. Adakah tak tengok naruto bermaksud sudah matang?

Mungkin semuanya tentang masa yang sesuai(perfect timining). Kalau bertanya tak kena masa dan ketikanya tak jadi juga. hihihi. Apa yang berlaku sebenarnya mengurangkan keyakinan. Mujurlah aku bukan seorang yang mudah putus asa. Selagi masih hidup.

P/s 1: Ada kawan kata "Kalau pinggan kat dapur pon payah nak basuh, takyah kate nak kahwin la"...Apa kena mengena basuh pinggan dengan kahwin..Haha sebenarnya ada..Ada banyak benda kecil yang kita rasa tak penting pon, kita selalu abaikan. Tapi itulah asasnya dan itulah yang menunjukkan siapa kita.

P/s2 : Teringin juga ada yang datang dan berkata "Saya perlukan awak, awaklah yang terbaik untuk saya"..hihi..tapi tu dalam mimpi je la...hmmm..memang hidup ni umpama mimpi..bila la nak bangun ni...
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png