Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

“Mak kenapa dalam Islam ni semuanya haram je? Takda yang halal ke?”

1/10/13



“Mak kenapa dalam Islam ni semuanya haram je? Takda yang halal ke?” Tanya seorang anak kepada ibunya. Tersentak ibunya apabila diajukan soalan itu. Terfikir sejenak apa yang sedang bermain di fikiran anak kecil berumur 5 tahun ini sehingga terkeluar persoalan itu. Persoalan itu keluar setelah mendengar di kaca televisyen satu rancangan ceramah tentang larangan membuka aurat. Mungkin sebelum ini dia telah mendengar banyak lagi di tempat lain tentang larangan-larangan atau perkara yang diharamkan dalam Islam. Persoalan itu terkeluar seolah-olah dia telah melihat satu segi kesukaran dalam mengamalkan ajaran Islam. Malah jika tiada penjelasan, mungkin ajaran Islam akan menjadi beban kepadanya.

Apa yang ingin dibincangkan di sini adalah bagaimana kanak-kanak sekecil itu boleh bertanya sedemikian. Pertanyaan itu adalah hasil daripada apa yang didengar dan dilihat setiap hari. Sama ada secara langsung ataupun tidak. Persekitaran kanak-kanak  banyak mengajar dan membentuk persoalan di minda mereka. Persoalan seperti ini menunjukkan kurangnya contoh yang baik dalam Islam di sekeliling mereka. Walaupun kanak-kanak hidup di persekitaran yang majoritinyaa orang Islam, namun nampaknya masyarakat sendiri gagal menerapkan nilai-nilai murni dan segala keindahan dalam amalan Islam.

Seorang bijak pandai pernah menyebut, “kanak-kanak hari ini belajar tentang akhlak yang baik tanpa melihat contoh”. Contoh yang dilihat hanya melalui cerita lakonan dan tidak lagi secara langsung. Biarpun melalui ibu bapa sekalipun, contoh yang baik sukar dilihat. Hal ini menyebabkan kanak-kanak tidak dapat menyerap ‘aura’ yang hebat lagi, seterusnya masyarakat gagal melahirkan individu yang hebat dari segi ilmu dan sahsiahnya. Terlalu banyak aktiviti hiburan yang berlebihan berbanding aktiviti pemantapan rohani dan motivasi yang didedahkan terutama melalui televisyen hari ini tidak langsung membantu pembangunan modal insan yang di idam-idamkan.

Jika pun kanak-kanak di ajar tentang larangan-larangan tertentu, mereka juga perlu di ajar hikmah di sebalik larangan itu. Agar mereka tidak salah faham tentang Islam itu sendiri. Di samping itu kanak-kanak perlu diajar tentang banyak lagi keindahan dalam Islam seperti kasih saying, bersedekah, menghormai yang tua, menyayangi yang muda, berkongsi nikmat dan pelbagai lagi keindahan seperti yang diajar oleh Rasulullah SAW. Pengajaran ini memerlukan contoh secara langsung agar lebih mudah meresap ke dalam hati sanubari mereka. Sesungguhnya cabaran yang di hadapi kanak-kanak hari ini amat hebat kerana terlalu banyak ‘gangguan’ yang membolehkan mereka menjadi insan soleh dan solehah. Jadi adalah menjadi kebijaksanaan ibu bapa memberikan mereka ‘nikmat’ dalam membesar. Janganlah kerana kesenangan yang mereka rasakan hari ini menyebabka mereka memandang sepi cara hidup Islam dan melihat cara hidup Islam menyusahkan. Berilah kanak-kanak hari ini ‘kesusahan’ yang akan mengajar mereka erti kesenangan di dunia yang kekal abadi kelak. Wallua’lam.
Posted by Insan Biasa at 9:59 PM  
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png