Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Kagum pulak dengan anai-anai

12/4/08


Aku baru sahaja memusnahkan sarang anai-anai kat tepi rumah. Bukan ape..Mak suruh. Sbb dekat sangat dgn umah. Nanti merebak sampai ke rumah. Sarang tu takde la besar mane..ade la tinggi empat tayar kereta..Orang kate busut tu berpenunggu..Mula-mula takut gak nak musnahkan. Tapi kite kene la percaya bahawa baik buruk datang dari ALLAH..Bukan makhluk lain. Dengan lafaz bismillah, aku pon 'letupkan' sarang tu dengan cangkul hikmat yang dah nak patah..kat atas memang keras, tapi bila dah sampai tengah sarang tu lembut je..dalam tu aku tgk dengan kagum, berapa banyak lubang yang mereka buat. Aku juga yakin anai-anai tu ingat lubang-lubang yang ada dalam tu. Kat mane lubang ke jalan keluar, kat mane lubang ke tempat telur, tempat simpan makanan, mereka ingat ribuan lubang tu...dan boleh bina tempat yang kukuh. Anai-anai amat hebat, boleh memusnahkan almari dalam diam malah, rumah pon boleh runtuh..Pernah terjadi pada almari rumah jiran, tau-tau almari tu dah reput. Rupanya dalamnya kosong dah dimakan anai-anai. Apalagi kalau rumah tu kayu, mungkin boleh juga dirobohkan.. Pernah gak dengar cerita macam tu..Rumah roboh dimakan anai-anai. Anai-anai ni muncul dari bawah tanah rumah. Malah boleh menembusi lantai simen untuk sampai ke matlamat mereka. Cuba periksa semua perabut anda yang sudah lama tak dialihkan. Mungkin sedang dimakan anai-anai. Walaupun ia makhluk perosak..Mereka amat hebat..Subhanallah..Maafla anai-anai..Buat sarang kat tempat lain ye...hehe
Posted by Insan Biasa at 11:44 AM  
1 comments
yaNa sAm said...

hehe..x dpt dlupe,pkok betik kesayangan yg tlh pun tumbang d blkg umah sekaligus merobohkan pgar umah sewa..hee.angkara anai2 juge..

December 28, 2008 at 6:36 PM  

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png