Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Hijrah itu Perlukan Pengorbanan

12/31/09


Perjalanan manusia di alam maya tentunya dihujani dengan pelbagai asam garam yang menjadikan hidupnya indah dan berwarna-warni...Hidup tanpa cabaran cuma tidak akan mengembangkan pimikiran dan tahap survivor manusia..Begitulah manusia boleh hidup maju dan akhirnya membina tamadun yang hebat. Sebagaimana Hebatnya tamadun Islam yang dimulakan oleh seorang manusia agung pilihan Allah. Kisahnya menjadi panduan dan angin tiupan semangat mujahid kini untuk meneruskan usaha dakwah tanpa putus asa hinggalah hari yang dinantikan.

Perjalananku kini bakal berubah..Persekitaran..Tanggungjawab...Matlamat..Pandangan..dan Perasaan juga akan mengalami sesuatu yang baru..Rasa takut dan gerun tidak mungkin dapat dihindar..Melebihi kegembiraan...Semuanya memerkukan pengobanan..Pengorbanan yang disangkakan berat dan besar..Menggusarkan hati dan minda. Sehingga kadangkala menitiskan air mata. Betapa rapuhnya hati ini bila diuji dengan sedikit ujian yang disangka besar untuk dirinya.

Tapi..Hijrah ini bukanlah sebesar Hijrah Rasulullah SAW bersama para sahabat..

Hijrah terdahulu meninggalkan harta..
Hijrah diri ini untuk mengumpul harta..
Hijrah terdahulu meninggalkan ibu bapa..
Hijrah diri ini tidaklah meninggalkan ibu bapa sepenuhnya..
Hijrah terdahulu meninggalkan saudara mara..
Hijrah diri ini tidak pun meninggalkan saudara..
Hijrah terdahulu sehelai sepinggang..
Hijrah diri ini bawa beg seberat hampir 20kg..
Hijrah terdahulu berhadapan ancaman..
hijrah diri ini dengan aman dan damai..
Hijrah terdahulu perjalanannya berhari2
Hijrah diri ini cuma 2 jam lebih..
Hijrah terdahulu cuma berjalan kaki atau naik unta..
Hijrah diri ini naik kapal terbang..
Hijrah terdahulu kerana agama..
Hijrah diri ini???

Jadi apakah besarnya hijrahku diri ini..Cuma sampah jika dibandingkan dengan pengorbanan Ummat terdahulu..Hanya jiwa yang rapuh dan lemah menganggap ianya sesuatu yang besar..Walaupun hijrah ini tak sehebat hijrah Rasulullah SAW dan Para Sahabat..aku tetap berharap inilah hijrah yang menjadikan aku hamba Allah yang lebih baik..Meniti perjalananku hingga ke hujung hayat...Amin..

Haduth Kelapan Belas : Orang Yang Meminum Khamar dan Menanakannya Bukan Khamar

12/14/09


Daripada Abu Malik Al-Asy'ari r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah saw.
bersabda, "Sesungguhnya ada sebahagian dari umat ku yang akan meminum khamar dan
mereka menamanya dengan nama yang lain (mereka meminum) sambil dialunkan dengan
bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah swt. akan menenggelamkan mereka ke dalam
bumi (dengan gempa) dan Allah swt. akan merobah mereka menjadi kera atau babi".
(Riwayat Ibnu Majah)


Keterangan:
Maksudnya, akan ada di kalangan orang Islam ini yang meminum khamar dan mereka mengatakan bahawa yang diminum itu bukanlah khamar. Ia hanyalah sejenis minuman yang dapat menyegarkan badan atau yang dapat menghilangkan dahaga. Mereka akan memberikan suatu nama kepada minuman ini yang menunjukkan bahawa ia bukan khamar, tetapi sebenamya ia adalah khamar yang telah diharamkan oleh syara'.

Kemudian, menjadi kelaziman pula, suasana mabuk itu akan disertai dengan alunan muzik dan juga nyanyian artis-artis kenamaan. Rasulullah saw. menerangkan bahawa golongan ini akan ditimpa gempa bumi atau tubuh badan mereka diubah kepada bentuk kera atau babi. Sangat benar sabdaan Junjungan Besar Nabi saw. ini. Gempa bumi demi gempa bumi yang berlaku di beberapa tempat di dunia ini sebagai satu seksaan daripada Allah swt. dan jikalau golongan ini belum sampai keperingkat diubah bentuk badan mereka menjadi kera dan babi tetapi perangai dan cara hidup mereka sudah banyak menyerupai perangai dan cara hidup kera dan babi.

Cikgu...Macam mana nak buang saka??

12/5/09


Cerita Pertama :

Selepas peperiksaan akhir tahun...Cikgu lebih banyak luang masa 'bermain' atau bergaul dengan murid-murid..Termasuk saya..Kami akan saling bertanya dan bertukar cerita.. Macam biasa..Pelajar penuh dengan sifat ingin tahu tentang banyak perkara yang orang dewasa lakukan. Meraka akan banyak bertanya tentang kelakuan orang dewasa yang masih tidak mencapai tahap pemikiran akal meraka. Ini salah satu soalan pelajar kepada saya..

"Cikgu..macam mana nak buang saka??

Saya tersenyum dah bertanya kembali..
"Kamu ada saka ke?"

Pelajar menjawab

"Ada.."

Saya tanya kembali

"Macam mana kamu tahu kamu ada saka??"

Pelajar tu jawab lagi

Sebab nenek saya ada..Mungkin akan turun pada saya
tapi saya taknak

Cikgu : oooo

Cerita Kedua
Baru2 ni, nenak saya sedang sakit..Jadi ramailah saudara mara akan balik pada hujung minggu...Maka rumah nenek akan penuh dengan kanak2..sepupu saya...Sedang mereka bermain2..salah seorang dari mereka bertanya...

Sepupu : Abang Muaz, wan(panggilan nenek kat kampung) ada saka ke?

Muaz : Saka? Siapa kata?

Sepupu : Ida..Sambil menunjuk kepada sepupu yang satu lagi...

Semuanya ketawa....hahahahaha....

Kedua-dua cerita ini adalah kisah benar..Menunjukkan salah satu perkara yang sering bermain di fikiran kanak-kanak yang sedang dirosakkan dengan cara berfikir yang pelik dan tentunya salah..Mungkin ramai yang akan berkata "alah, budak-budak...biarkanlah..mereka tak tahu apa-apa"...ye..memang benar mereka tak tahu apa-apa...dan mereka sering ingin tahu..Jika mereka tidak mendapat jawapan yang betul, mereka akan membuat kesimpulan yang salah..Ini akan memberi kesan kepada masa depan mereka.

Dari mana mereka dapat semua informasi ni??Ya..dari mana lagi kalau bukan dari skrin..Jin, Hantu, Saka, Pocong, Syaitan, Sihir, Santau, Toyol, dan banyak lagi makhluk yang menakutkan menjadi santapan anak-anak mengalahkan program sepert Al-Kuliyyah dan Forum Perdana..Rancangan ini kebanyakkannya ditayangkan pada waktu perdana..Berbanding rancangan agama yang ditayangkan ketika kanak-kanak keluar bermain atau sedang sibuk hendak ke sekolah..

Lihatlah bagaimana lambakan program berunsur seram ini menjadi satu trend dan tradisi pembuat filem mengaut keuntungan tanpa memikirkan kesannya pada anak bangsa..mana tidaknya, ustaz berlawan dengan hantu ala "Dragon Ball" sambil mengeluarkan "Ka Me Ha Me Ha"...Kanak-kanak mana tak suka tengok??? Betul ke macam ni nak lawan kuasa Jahat??tak ubah macam anime jepun...

Fahaman salah ini terus berleluasa hingga menyangka makhluk halus ini boleh membunuh...Syaitan boleh membunuh??Cuba tanya budak2 sekarang..Hantu boleh bunuh orang tak??Meraka akan jawab.."Ya..Hantu boleh bunuh kita, hantu akan cekik kita sampai mati, lepastu dia makan organ dalam badan kita.." Tak percaya??pergi tanya..Tengok macam mana filem merosakkan pemikiran mereka...

Satu lagi salah adalah hantu takutkan naskah Al-Quran...Bila seseorang pegang naskah Al-Quran(Walau surah Yasin sekali pon), hantu tak berani dekat..Betul ke??Malah dekat asrama dulu, kawan2 yang takut diganggu hantu akan letakkan surah Yasin bawah bantal...huh...Setahu saya, Syaitan lebih tahu bacaan dalam Al-Quran..malah mereka boleh membacanya juga...Syaitan cuma takut orang yang mengamalkan Al-Quran..Bukan yang hanya pegang Al-Quran..Malah orang yang pegang Al-Quran belum tentu boleh membacanya..Macam ni Syaitan nak takut??takkan lah....

Sememangnya filem berunsur seram ini banyak merosakkan pemikiran kanak-kanak..Meraka disajikan dengan fahaman yang salah tentang makhluk halus ini..Mengakibatkan rasa takut dan tak selamat menyelubungi mereka sejak kecil...Sungguh kasihan.....Filem berunsur seram dan mistik pernah diharamkan oleh ulama Malaysia pada tahun 70-an...Tapi kini selepas meletopnya filem puntianak harum sundal malam...Ramai Producer mengambil kesempatan menyajikan lebih banyak lagi filem berunsur seram..Tanpa memikirkan kesannnya kepada generasi akan datang..Apalagi orang Melayu masih kuat berpegang dengan kepercayaan ghaib. Biarpun tinggal di hutan batu....Atas dasar apa filem ini ditayang??Kesedaran??Penipu..Semuanya atas dasar Keuntungan...Inilah yang dirisaukan para ulama terdahulu..Generasi akan datang akan lebih takutkan Syaitan berbanding Takutkan Allah..Nauzubillah...

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Anfal,ayat 48 yang bermaksud
"Dan (ingatlah) ketika Syaitan memperhiaskan kepada mereka perbuatan mereka (yang salah itu, untuk dipandang elok dan diteruskan), serta menghasut mereka dengan berkata: Pada hari ini tidak ada sesiapa pun dari umat manusia yang dapat mengalahkan kamu dan sesungguhnya aku adalah pelindung dan penolong kamu. Maka apabila kedua-dua puak (angkatan tentera Islam dan kafir musyrik) masing-masing kelihatan (berhadapan), Syaitan itu berundur ke belakang sambil berkata: Aku berlepas diri dari kamu, kerana aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah dan Allah sangat berat azab seksaNya.
"

Belum sentuh lagi filem yang menyajikan kesan masalah sosial seperti merempit, pergaulan pergaulan bebas..Para Pengarah akan berkata "Kita buat filem untuk memberi pengajaran kepada masyarakat"...Yang mana lebih banyak diambil..??Pengajaran atau keseronokan bersosial??Untuk mereka yang mahu menggunakan AKAL dengan panduan IMAN....

Sila beri pendapat anda...-Muazzin

Hadiyh ketujuhbelas : Harta Riba' Wujud Di Merata Tempat.

12/3/09

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda, "Akan tiba suatu zaman,
tidak ada seorang juga pun kecuali ia terlibat dalam memakan harta riba. Kalau ia tidak
memakan secara langsung, ia akan terkena juga debu-debunya".
(Riwayat Ibnu Majah)

Keterangan:
Hadis sabdaan Rasulullah saw. ini sangat jelas di hadapan mata kita pada hari ini.

Penulis : Siapa yang ada buat pinjaman PTPTN tau la benda ni...Pinjam 15 ribu kene bayar 17ribu, pinjam 28 ribu kene bayar 32 ribu.. Lagi lewat bayar, lagi banyak hutang. Belum tengok lagi di bank-bank antarabangsa. Mujur sudah banyak sistem perbankan Islam muncul untuk membetulkan keadaan akibat kejatuhan sistem kapitalis yang terang-terang menjadikan riba' sebagai sumber pendapatan.

Salam Aidil Adha

11/26/09


Salam Aidil Adha buat semua kawan-kawan. Semoga dalam keadaan sihat dan dalam rahmat Allah SWT....Hari Raya Korban adalah hari untuk memperingati dan menghayati pengorbanan Nabi Allah Ibrahim AS dan anaknya Nabi Ismail dalam mengikuti apa sahaja perintah Allah meskipun mengirbankan anak sendiri. Sebagai seorang hamba marilah sama-sama kita berkorban untuk memahami mengapa kita hidup..Adakah kita hidup untuk dunia atau kita hidup untuk satu lagi kehidupan selepas mati?..Rami yang telah terlupa tujuan ini..Termasuklah diri ini. Justeru aku ingin mengingatkan diri sendiri untuk sentiasa peka dengan tujuan hidup ini...Salam Aidil Adha dan selamat berkorban pada tempat yang betul...

Filem 2012..Antara kepercayaan dan dongeng sains

11/12/09

Ilustrasi yang menggambarkan kedatangan Planet Niburu yang akan mengganggu sistem bumi dan menjadikan seluruh bumi ditimpa bencana.

Hari ini pelancaran filem 2012. Satu lagi filem aksi barat yang agak hebat grafik dan kesan khasnya. Seterusnya menjadikan khayalan mereka seperti realiti yang menghentam jiwa ketakutan manusia dengan kematian. Bagi mereka yang sedar pasti tidak melayan persaoalan apakah benar 2012 akan terjadinya kiamat? Kerana manusia tidak akan pernah tahu bila akan berlaku hari yang harta benda dan anak pinak tidak akan dapat menolong ini.



Sedutan Filem 2012

Sebagai seorang muslim, percaya kepada hari kiamat adalah salah satu rukun iman yang wajib kita percaya. Bukan sahaja kedahsyatan hari itu, malah perjalanan kita selepas berlakunya 'Jugdement Day' ini. Bagaimana manusia dihisab dengan seadil-adilnya dengan bekalan amalan kita di dunia. Hari kiamat telah dijanjikan oleh Allah SWT dan Allah SWT telah menjanjikan tiada siapa pun yang tahu bila akan terjadinya hari itu. Maka jika ada yang meramal tarikh berlakunya kiamat, tentulah itu satu lagi episod pembohongan yang sedang berlaku. Apatah lagi dalam filem ini tarikh itu ditafsir oleh puak kuno. Mengarut....

Terdapat pelbagai ayat Al-Quran yang menjelaskan tentang kedatangan kiamat, banyak ayat yang menyatakan Kiamat itu tidak akan datang melainkan dengan tiba-tiba, maksudnya ketika manusia tidak langsung menjangkakan hari itu adalah hari terakhir dunia.

Al Quran : (7) Al A’raaf : Ayat 187

Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba”. Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”. (QS 7:187)



Al Quran : (47) Muhammad : Ayat 18

Maka tidaklah yang mereka tunggu-tunggu melainkan hari kiamat (yaitu) kedatangannya kepada mereka dengan tiba-tiba, karena sesungguhnya telah datang tanda-tandanya. Maka apakah faedahnya bagi mereka kesadaran mereka itu apabila Kiamat sudah datang? (QS 47:18)


Al Quran : (12) Yusuf : Ayat 107

Apakah mereka merasa aman dari kedatangan siksa Allah yang meliputi mereka, atau kedatangan kiamat kepada mereka secara mendadak, sedang mereka tidak menyadarinya? (QS 12:107)


Al Quran : (43) Az Zukhruf : Ayat 66

Mereka tidak menunggu kecuali kedatangan hari kiamat kepada mereka dengan tiba-tiba sedang mereka tidak menyadarinya. (QS 43:66)


Al Quran : (22) Al Hajj : Ayat 55

Dan senantiasalah orang-orang kafir itu berada dalam keragu- raguan terhadap Al Quran, hingga datang kepada mereka saat (kematiannya) dengan tiba-tiba atau datang kepada mereka azab hari kiamat. (QS 22:55)


Al Quran : (6) Al An’aam : Ayat 31

Sungguh telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mereka dengan Tuhan; sehingga apabila kiamat datang kepada mereka dengan tiba-tiba, mereka berkata: “Alangkah besarnya penyesalan kami, terhadap kelalaian kami tentang kiamat itu!”, sambil mereka memikul dosa-dosa di atas punggungnya. Ingatlah, amat buruklah apa yang mereka pikul itu. (QS 6:31)

Al Quran : (16) An Nahl : Ayat 1

Telah pasti datangnya ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang) nya. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan. (QS 16:1)

Al Quran : (42) Asy Syuura1 : Ayat 8

Orang-orang yang tidak beriman kepada hari kiamat meminta supaya hari itu segera didatangkan dan orang-orang yang beriman merasa takut kepadanya dan mereka yakin bahwa kiamat itu adalah benar (akan terjadi). Ketahuilah bahwa sesungguhnya orang-orang yang membantah tentang terjadinya kiamat itu benar-benar dalam kesesatan yang jauh. (QS 42:8)



Tidak cukupkah kita sebagai Muslim menjadikan Al-Quran sebagai panduan? Perlukan ada bukti lain yang perlu membuatkan kita percaya dengan kekuasaan Allah SWT? Sesungguhnya banyak lagi tanda yang menunjukkan KekuasaanNya. Tapi manusia itu kebanyakannya tidak menyedari. Tidaklah salah menonton filen 2012 ini. Cuma sebagai Muslim, kita perlu percaya manusia tidak mampu menjangkakan kiamat itu. Manusia tidak mampu membayangkan kedahsyatan hari itu. Apa yang perlu kita lakukan adalah memperbanyakkan amalan yang diredhai Allah untuk bekalan di alam yang kekal kelak. Kepada yang nak menonton filem ini, tengok boleh, percaya jangan. Tapi percayalah kiamat itu pasti tiba dan sangat hampir.

Sumber : ayatquran.wordpress

Hadith Keenam Belas : Zaman Orang Tak Peduli Darimana Mendapatkan Harta

11/10/09

Dari Abu Hurairah Ra. ia berkata: Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam; "Akan datang suatu zaman di mana seseorang tidak mempedulikan darimana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal ataupun haram." (HR. Nasa'i)

Keterangan
Zaman sekarang merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu dinilai dengan harta. Manusia cakar mencakar untuk memperoleh sebanyak mungkin harta kekayaan. Mereka tidak mempedulikan darimana datangnya harta yang didapat, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu ataupun untuk mengikuti kemahuan isteri atau anak-anaknya.

Penulis : Terlalu kabur untuk kita menilai adakah kita dalam golongan ini atau tidak. Kerana jika difikirkan dalam-dalam ternyata kita sedang mengumpul harta dunia dengan bersungguh-sungguh. Materialistik menjadi ukuran kekuatan seseorang. Hingga ramai yang tertipu dengan banyak skim-skim yang menjanjikan pulangan yang berganda tanpa kita fikirkan dari mana asal wang itu. Benar, ramai yang telah berjaya menjadi kaya raya. Tetapi adakah itu harta yang halal dan diyakini sumbernya? Sesekali tidak. Harta bukanlah milik kita. Semuanya amanah yang akan dipersoal bagaimana kita menggunakannya. Semakin banyak harta kita, makin berat tanggungjawab kita. Semoga kita dalam golongan yang sedar dan mendapat petunjuk. Sabda Rasulullah: "Jika manusia diberikan segunung harta, dia akan mencari segunung lagi sehingga tanah itu berada dekat dengan mukanya(di dalam lahad)"..

"Cikgu..macam mane nak tegur abah tak sembahyang?"

10/29/09


Sewaktu mengajar tajuk "Dakwah tanggunngjawab bersama", terdiam seketika apabila aku ditanya soalan sebegini...Terasa agak lemah apabila tidak mampu membantu pelajar ini. Sungguh sukar keadaannya. Aku mungkin tidak merasainya kerana dilahirkan dalam keluarga yang mementingkan sembahyang. Kalau belum sembahyang, belum baca Quran, tak boleh tengok TV, tak bolah main, tak boleh jumpa kawan-kawan dan sebagainya. Maka hari ini aku menjadi seperti ini, walaupun belum menjadi muslim yang sempurna mukminnya(sedang berusaha ke arah itu insyaAllah), aku akan risau jika tidak melakukan tuntutan mendirikan tiang agama, bersolat. Tapi untuk budak sekecil ini, yang baru mahu mengerti kepentingan solat itu sendiri, tetapi melihat orang yang ingin mereka contohi mengabaikan solat, tentulah akan berlaku delima dan konflik dalam diri mereka. Sudah tentu dugaan untuknya lebih besar berbanding aku ketika umur sekecil itu. Aku cuma mampu menasihatinya untuk teruskan usaha bersolat dan cuba untuk tidak meninggalkannya. Mudah-mudahan bapanya akan terbuka hati untuk bersolat setelah melihat anaknya sendiri mendirikan tiang agama itu. Kepada yang mempunya idea menarik untuk dikongsi, bagaimana untuk aku menjawab soalan ini, dialu-alukan memberi komen dan pendapat...

Gempa bumi, sejadah berdiri dan Beyonce......huhu

10/21/09

Gempa Bumi
Gempa yang menggegarkan negara jiran baru2 ini sungguh menyayat hati dan membuka mata banyak pihak. Ramai yang berduka dan menghulurkan bantuan yang diperlukan. Berduka dengan nasib yang menimpa saudara seagama. Panduan buat yang masih tidak ditimpa malapetaka. Mengakui kekuasaan Allah membinasakan sesiapa yang dikehendakiNya. Ujian untuk ummat Islam di sana. Pengajaran untuk sekitarnya. Namun masih ada suara sumbang yang melihat dengan ilmu buntu tentang kejadian ini. Hingga melibatkan nasib manusia sebagai penyebab segala kejadian. Hilangkah pertimbangan aqidah hingga melihat angka tarikh lahir dan huruf nama manusia sebagai 'malang' dan membawa malapetaka. Bukankah Allah yang menentukan segala sesuatu?Sungguh menyedihkan..

Sejadah Berdiri?
Beberapa hari ini, malah sejak dulu aku pernah terdengar perkara ini. Lazimnya manusia kagum, taksub, dan mengakui kebesaran Allah apabila melihat keajaiban di depan mata..Subhanallah. Namun adakah setelah melihat sejadah berdiri ini baru kita melihat kebesaran Allah.? Dengan melihat sejadah berdiri baru merasa kagum dengan kejadian pelik dan aneh yang berlaku di sekitar kita dengan pelbagai ragam. Jadi di manakan letaknya kekaguman kita pada Al-Quran yang telah lama menjadi kekaguman sejak dahulu lagi. Banyak lagi ayat2 Allah dan hadis2 yang boleh menginsafkan dan menambahkan keimanan manusia. Mengapa perkara ini yang dibesar-besarkan dan menjadi bualan ummat Islam. Jika Allah ktakan 'jadi' maka jadilah ia.. Sungguh pelik manusia. Termasuk diriku.

Konsert Beyonce
Minggu ini akan diadakan konsert makhluk penjajah minda bernama Beyonce. Namun akhirnya terpaksa ditangguhkan kerana alasan beliau(konon). Banyak pihak membantah dan mengadakan pelbagai cara agar beliau tak masuk bumi Malaysia. Alhamdulillah.. Masih ada yang sedar. namun lebih ramai yang menyokong dengan alasan cuma hiburan dan suka2. Dan lebih malang lagi yang menyokongnya adalah yang mempunyai kuasa. Dikala kita patut berkabung dengan penderitaan umat Islam yang ditimpa bencana, ada lagi yang mahu bergembira. Di mana sensitiviti umat Islam tentang saudara mereka? Cuma nak menghormati kaum lain kita sanggup menggadaikan pegangan kita. Di mana kuasa kita sebagai bumiputra Islam??huhu...cuma menyampaikan hasrat hati....untuk mengingatkan diri..-muazzin

Hadith Kelima Belas : Dua golongan penghuni neraka.

Dari Abu Hurairah Ra. ia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda,. ''Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka, keduanya belum pemah aku lihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cambuk bagaikan ekor sapi yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, lenggang-lenggok waktu berjalan, mengayun-ayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (ponok unta yang condong). Kedua golongan ini tidak akan masuk sorga dan tidak akan dapat mencium bau harumnya. Sesungguhnya bau harum sorga itu sudah tercium dari jarak perjalanan yang sangat jauh, (HR. Muslim)

Keterangan
Kebenaran sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam ini dapat kita lihat dari realiti masyarakat hari ini. Ada golongan yang seenaknya memukul orang lain dengan cambuk tanpa ditanya, bertindak dengan hukum rimba. Banyak perempuan yang berpakaian tetapi telanjang. Maksudnya, kalau dikatakan berpakaian pun boleh, karana masih ada secarik kain di atas badan, dan kalau kita katakan bertelanjang pun boleh juga, karena walaupun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain saja. maka samalah dengan bertelanjang. Ataupun dia berpakaian dengan pakaian yang sangat nipis sehingga memperlihatkan warna kulit dan menampakkan bentuk aurat. Kemudian berjalan sambil mengayun-ayunkan badan dengan sanggul yang besar, seperti ponok(bonggol) unta.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau harumnya, walaupun semerbak harumnya telah tercium darij arak perjalanan selama 500 tahun sebelum sampai kepadanya.

Penulis : Undang-undang rimba=sesiapa yang kuat, dialah yang berkuasa. Boleh memerintah sesuka hati dan menganiaya sesiapa yang dia kehendakai. Kebal dari undang-undang manusia kerana mempunyai harta untuk membeli kekuasaan. Pakaian yang ketat sudah menjadi 'trend' muda-mudi. Perempuan yang memakai jeans biasanya ketat. Kesalahan yang sudah menjadi kebiasaan. Hingga jika ditegur, kita akan dilihat kolot. Semoga jiwa kita sentiasa dalam rahmat Allah.(pesanan untuk diri)

Mengapa kamu kata tapi tak lakukan??

10/9/09


Apabila mendapati sahabat dalam kesusahan atau ditimpa musibah, kita cenderung untuk melafazkan kata-kata manis untuk menyedapkan sahabat itu...Ini adalah amalan yang baik dan mulia. Malah, kita juga digalakkan selalu menasihati dan mengingatkan orang lain dan diri sendiri tentang hikmah di sebalik ujian Allah dan bagaimana untuk menenangkan diri apabila diuji. Maka keluarlah kata-kata hikmah dan ayat-ayat yang indah dari Al-quran, hadis dan kata-kata pujangga seperti.

"Allah tak uji kita melainkan apa yang kita mampu"

"Ujian itu adalah untuk orang-orang beriman"

"Hidup orang beriman tidak mungkin tenang, kerana kesenangan untuknya Allah beri di akhirat kelak. Jika dia bersabar"

"Ujian itu penghapus dosa, jika bersabar ganjarannya sangat besar"

"Jika doa tidak dimakbulkan, Allah mahu beri yang lebih baik"

"Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya"

"Ujian itu diturunkan untuk hamba yang Allah peduli"

"Jika kamu telah berdoa tetapi masih tidak makbul, selidiklah amalanmu"

"bersabar, mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini"

Sememangnya kita perlu menyokong dan menenteramkan mereka yang menerima musibah. Dan cara terbaik ialah kita bersifat empati atau cuba meletakkan diri di tempat mereka. Merasai derita orang yang ditimpa musibah. Bimbang jika musibah yang sama menimpa kita, adakah kita juga mempunyai kekuatan seperti mereka yang sedang diuji itu. Kerana telah tertulis dalam Al-Quran:-

"Hai orang-orang yang beriman,
mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?
Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa
kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan.
" {Surah As-Sof : Ayat 2 dan 3}

Aku pernah mendengar kata seorang kakak senior semasa belajar di upsi. Katanya "Kita akan diuji atas apa yang kita perkatakan". Berdasarkan ayat dari Surah As-Sof ini, memang aku sedar setiap kata-kataku mungkin akan diuji Tuhan. Ya Allah..berilah kekuatan kepada aku..Mungkin mudah aku berkata. Tetapi masih banyak yang tidak kulakukan...ampunkan aku...

Ps : Gagal temuduga..Ujian...

Kerosakkan akibat tangan-tangan manusia

10/5/09

gempa bumi di indonesia Pictures, Images and Photos


Kita semua bersedih dan terkejut atas apa yang berlaku di sekitar dunia baru-baru ini. Pelbagai bencana alam berlaku dalam sengga masa yang dekat di pelbagai kawasan. Ribut, gempa bumi, tsunami, hujan batu, dan banjir telah membunuh ribuan nyawa. Terutama apa yang berlaku du Padang, Sumatera yang kita yakin kebanyakkan warga di sana adalah umat Islam. Saudara kita. Sama-sama kita menghulurkan bantuan semampu kita dan mendoakan saudara kita di sana supaya diberikan Allah kekuatan jiwa dan mental dalam menghadapi musibah ini.

Memang mudah untuk kita berkata kepada mereka, "Bersabarlah, pasti ada hikmah di sebalik ini". Tetapi bagi mereka yang melaluinya pastinya lebih berat. Kehilangan tempat tinggal, harta dan keluarga tersayang. Sesungguhnya Allah tidak akan menimpakan kesusahan kepada hambanya melainkan apa yang mereka terdaya menerimanya. Dan kesusahan yang ditimpakan itu menandakan Allah masih sayangkan kita dan mahu kita sentiasa beringat akan apa sahaja yang kita lakukan. Mungkin ada kekurangan dalam amal perbuatan ini. Jika kita ditempatkan dalam diri menagsa, apalah yang mampu kita lakukan..Semoga semua ummat mengambil pengajaran. Ya Allah..Ampunkanlah hambamu.....

Dear God, Thank you for this friendship..Alhamdulillah,,

9/27/09


Memang seronok mengimbau kembali zaman persekolahan yang indah dan penuh warna-warni...Banyak yang aku dapat di situ..Formal dan tak formal..malah aku dapat rasakan ilmu di sekolah menengah telah banyak membantuku membuat panduan kehidupan..Tempat yang menjadi medan aku mencari identiti..dan itulah yang aku pertahankan hingga hari ini..Meskipun telah banyak berkurangan...Namun akan aku cuba sematkan di hati...Sekuat yang mungkin...

Kawan-kawanlah antara yang banyak membantuku. Dan hingga hari ini masih aku rasakan keakraban kami. Walaupun semua sudah jauh dan dalam proses mencapai cita-cita..Kami masih boleh berjumpa dan bermesra seperti dahulu. Terasa baru semalam aku meninggalkan SMKA Pedas. Cara kami masih tidak banyak berubah. Cuma penampilan...Semoga kita akan terus berhubung dan bertanya khabar..Mudah untuk mengekalkan hubungan ini..Pelbagai laman sosial telah wujud dan mungkin ini yang membuatkan perjumpaan kali ini sangat indah..hehe..jiwangnya ayat aku...


Semoga berjumpa lagi masa akan datang...Teruskan hubungan ini...
Pedasian is da best!!

Gembira, kecewa, takut dan berharap...

9/20/09

Assalamualaikum....Sekali lagi berkesempatan merayakan hari kemenangan yang tak berapa nak menang ni..Walau apa pun, Selamat Hari Raya diucapkan kepada rakan-rakan seperjuangan dan pembaca apalahdayaku....Mohon maaf jika ada yang tersilap kata, tersalah tingkah laku...

Malam raya aku ni baru balik dari bertakbir dari rumah ke rumah. Bermula dari lepas isyak hingga pukul 12.30 tgh malam...Setiap tahun memang macam ni..Untuk memeriahkan rumah. Selepas bertakbir akan diberi jamu dan duit raya. Tak kira la besar ke, kecil ke, semua dapat duit raya..bayangkan kalau berbelas rumah pergi..Berapa banyak kali aku makan hingga dah tak larat..hehe..

Fuh...bila balik memang sangat penat dan kenyang...Sampai tak dapat tidur...Tu yang dok menulis kat sini...Sambil menonton sampaikan raya di tv3...Menunggu mata mengantuk...Esik tentu lagi penat dan kenyang...Raya memang macam tu la...baju raya tak gosok lagi...esok jugak kita gosok ek...Baju raya hitam..macam berkabung je..tapi hitam itu kan kualiti..hehe..nak sedapkan diri sendiri...


Antara sampul duit raya malam raya..haha..dah kerja pon leh dapat gak la...bagi tak pon...hm..apakah yang gembira, kecewa, takut dan berharap???

Gembira : Sebab nak raya la..Siapa tak gembira....kan...

Kecewa : Mungkin ramadhan ni masih dalam kegagalan...

Takut : Kegagalan ini akan berterusan...

Berharap : Bertemu lagi dengan ramadhan akan datang....InsyaAllah..

Selamat Hari Raya Aidilfitri lagi kawan2...Jemput la datang rumah ye...

Last 10 Days of Ramadan

9/13/09


Here are some tips of things we can do on the Night of Power and the time before and after it. (By: Abdul Malik Mujahid)

1. Take a vacation for Allah.

We take a break from our jobs for almost everything in life. Why not this time to focus on worshiping and thanking our Creator.

If this is not possible at least take a few days off if you can. This can make it easier to stay awake at night to do extra Ibadah, not having to worry about getting to work the next day. It will also facilitate doing Itikaf.

2. Do I'tikaf.

It was a practice of the Prophet to spend the last ten days and nights of Ramadan in the masjid for I'tikaf.

Those in I'tikaf stay in the masjid all this time, performing various forms of zikr (the remembrance of Allah), like doing extra Salat, recitation and study of the Quran. They do not go outside the masjid except in case of emergencies, therefore, they sleep in the masjid. Their families or the masjid administration takes care of their food needs. I'tikaf of a shorter period of time, like one night, a day or a couple of days is encouraged as well.

3. Make this special Dua.

Aisha, may Allah be pleased with her, said: I asked the Messenger of Allah: 'O Messenger of Allah, if I know what night is the night of Qadr, what should I say during it?' He said: 'Say: O Allah, You are pardoning and You love to pardon, so pardon me.' "(Ahmad, Ibn Majah, and Tirmidhi).

The transliteration of this Dua is "Allahumma innaka 'afuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu 'annee"

4. Recite the Quran.

Perhaps you can choose Surahs or passages from the Quran, which you have heard in Tarawih this past Ramadan to recite.

If you attend a class where the recitation of the Quran is taught, this is a great time to put your knowledge into practice.

5. Reflect on the meaning of the Quran.

Choose the latest Surah or Surahs you've heard in Tarawih and read their translation and Tafseer. Then think deeply about their meaning and how it affects you on a personal level.

6. Get your sins wiped out.

Abu Huraira narrated that the Messenger said: Whoever stands (in prayer) in Laylatul Qadr while nourishing his faith with self-evaluation, expecting reward from Allah, will have all of his previous sins forgiven. [Bukhari and Muslim).

Don't just pray using the shorter Surahs that you know. Try to make your prayers longer, deeper and meaningful. If you are familiar with longer Surahs, read the translation and explanation and then pray reciting these Surahs, carefully reflecting on the meaning while you pray.

Even if you are only familiar with the shorter Surahs, read the translation and explanation beforehand, and then pray reflecting on the message of the Surahs.

This is a good way to develop the habit of concentration, even in regular prayers, where many of us tend to be fidgety and/or easily distracted.

7. Make a personal Dua list.

Ask yourself what you really want from Allah. Make a list of each and everything, no matter how small or how big it is, whether it deals with this world or not. Allah loves to hear from us. Once this list is ready, you can do three things:

* Ask Allah to give you those things
* Think about what actions you have taken to get those things
* Develop a work plan to get those things in future.

8. Evaluate yourself.

Ask yourself those questions that need to be asked. Do an evaluation of where you are and where you are going. Let this evaluation lead you to feel happiness for the good you have done and remorse for the bad you have done. This latter feeling should make it easier to seek Allah's sincere forgiveness when making the Dua mentioned in tip number one above.

9. Make long, sincere and deep Duas

One of the best times to do this is during the last part of the night.

Abu Huraira, may Allah be pleased with him, related that the Prophet said: When the last one-third of the night remains, our Lord, the Glorious One descends towards the heaven of the earth and proclaims: Who is that who supplicates for Me, and I grant his supplication? Who is that who begs Me for anything and I grant it to him? And who is that who seeks My forgiveness, and I forgive him? (Bukhari, Muslim).

That means for instance, waking up one hour before Suhoor time to ask Allah for anything and everything you want that is Halal. This can be done using the Duas of the Sunnah, but also Dua in your own language, with sincerity and conviction.

10. Memorize a different Dua every night

They don't have to be long. They can be just one line. And be sure to know what they mean generally at least, even if you don't know the exact translation in English.

You can put them on index cards (or and keep them with you during the day, glancing at them during work, while driving, waiting in line, etc.) Then practice them at night in prayer.

11. Have Iftar with the family

If you've spent Iftar time on weekdays in your cubicle at work alone with a couple of dates, now is the last few days you'll have this Ramadan to spend with your family. Use it wisely.

12. Take the family to Tarawih

Have your spouse and kids missed Tarawih most of Ramadan because you weren't there to drive them to the Masjid, which is too far away to walk to? If so, do all of yourselves a favour and bring everyone for Tarawih in these last ten nights.

13. Attend the Dua after the completion of Quran recitation

Almost all Masjids where the Imam aims to finish an entire reading of the Quran in Tarawih prayers in Ramadan will be completing their recitation in these last ten nights. They may try to end on one of the odd nights and read the Dua at the end of a reading of the Quran. Attend this particular night's Tarawih prayer with your family. See if you can attend different Masjids' Tarawih prayers the night they finish reading the Quran.

14. Finish reading a book on the Prophet

Read about the Prophet's life, which can increase your love for him and Islam by seeing how much he struggled for Allah's sake. It may inspire you to push yourself even harder during these last ten nights. This community is built on sacrifice.

15. Plan for the next year

Once you've done a self-evaluation, you can plan on where you want to go, at least in the next 12 months. Laylatul Qadr is a great night to be thinking about this (without taking away from your worship), since you'll Insha Allah, be in a more contemplative state. You may choose to dedicate one night of power for evaluation and one night for planning for the next year.

16. To do list for the Night of Power

Make a to do checklist for each Night of Power. This should define how you would like your night, the one better than a thousand months, to be used. Pick things from this list and define the sequence you would like to do things in. This will help you avoid wasting your time in unproductive chats which common in the festive atmosphere of Masjids at the Night of Power.

Abdul Malik Mujahid, is the President and Director of Sound Vision Foundation Inc. He is an Imam in the Chicago area and the Chairperson of the Council of Islamic Organizations of Greater Chicago (CIOGC).

Source : MuslimTorrent.com

Hadith keempat belas : Sebab-sebab kebinasaan seseorang..

9/4/09



Dari Abu Hurairah Ra. ia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, "Akan datang suatu zaman saat itu orang yang beriman tidak akan dapat menyelamatkan imannya, kecuali bila dia lari membawanya dari puncak bukit ke puncak bukit yang lain dan dari suatu gua ke gua yang lain. Maka apabila zaman itu telah tiba, segala mata pencarian (pendapatan kehidupan) tidak dapat diperoleh kecuali dengan melaksanakan sesuatu yang menyebabkan kemurkaan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Apabila ini telah terjadi, maka kebinasaan seseorang adalah dari sebab mengikuti kehendak isteri dan anak-anaknya. Kalau ia tidak mempunyai isteri dan anak, maka kebinasaannya dari sebab mengikuti kehendak kedua orang tuanya. Dan jikalau orang tuanya sudah tidak ada lagi, maka kebinasaannya dari sebab mengikuti kehendak keluarganya atau dari sebab mengikuti kehendak tetangganya". Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, apakah maksud perkataan engkau itu?" (kebinasaan seseorang karena mengikuti kemahuan isterinya, atau anaknya, atau orang tuanya, atau keluarganya, atau tetangganya). Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam menjawab, "Mereka akan menghinanya dengan kesempitan kehidupannya. Maka ketika itu lalu dia menceburkan dirinya di jurang-jurang kebinasaan yang akan menghancurkan dirinya.
(HR Baihaqi)

Keterangan
Benar sekali sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam ini. Banyak orang yang mengetahui perkara-perkara yang diharamkan dalam agama namun oleh karena mengikuti kemahuan isteri, anak, orang tua, keluarga atau tetangganya, dia sanggup menceburkan diri ke dalam jurang kemaksiatan demi untuk memuaskan hati mereka.

Penulis : Firman Allah "Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari azab api neraka"-Al-ayat

Tawaran Istimewa...Jangan lepaskan peluang..

8/22/09

jom join...hehe
Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada pembaca..
Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna..Amin..

Asri Rabbani jatuh dan meninggal dunia

8/13/09

KUALA LUMPUR, 13 Ogos (Hrkh) - Vokalis utama kumpulan Rabbani, Mohamad Asri Ibrahim (Ustaz Asri) meninggal dunia sebaik sahaja jatuh ketika membuat persembahan di RTM kira-kira jam 11.15 pagi ini. Menurut saksi, Asri jatuh di hadapannya ketika membuat persembahan itu dan ketika diperiksa dia sudah meninggal dunia.
Sementara itu, Harakahdaily ketika menghubungi salah seorang petugas pemasaran kumpulan nasyid itu mengesahkan berita tersebut.
Badrulhisham Jamaluddin daripada bahagian pemasaran kumpulan Rabbani mengesahkan bahawa Ustaz Asri meninggal dunia selepas rebah di RTM pagi tadi.
"Saya tidak tahu apa puncanya,"katanya yang sedang dalam perjalanan ke Hospital Pantai ketika dihubungi Harakahdaily sebentar tadi.
Pahlawan Nasyid
Dalam pada itu, anggota Kumpulan Nasyid Raihan menyifatkan allahyarham Ustaz Mohd Asri Ibrahim yang juga vokalis Kumpulan Rabbani sebagai 'pahlawan nasyid' yang sukar dicari ganti.
Salah seorang anggota kumpulan terbabit, Che Amran Ibrahim ketika dihubungi memberitahu, pemergian vokalis nasyid yang bersuara ?emas? itu amat sukar dicari ganti.
"Berita kematiannya yang mengejutkan itu memang memeranjatkan kami, sama seperti anggota kami yang telah meninggal dunia dahulu allahyarham Zaiery yang pergi dengan cara mengejut,"ujarnya dalam sebak menahan kesedihan.
Beliau seterusnya memberitahu, Asri yang bersuara 'emas' sebenarnya ikon kepada kumpulan nasyid yang ada pada hari ini.
Jelasnya, walaupun Rabbani hanya ditubuhkan pada tahun 1998, namun namanya telah lama terkenal dengan seni irama nasyid sejak sekian lamanya khususnya sewaktu menganggoti Nadamurni.
"Begitu juga anggota Raihan yang ditubuhkan sebenarnya turut mendapat respond yang baik dari allahyarham sendiri, bahkan allahyarham turut memberi saranan supaya perbanyakkan kumpulan nasyid.
"Ianya bertujuan supaya masyarakat turut mendapat hiburan alternatif yang menjurus kepada Islam sebagai mengimbangi lagu-lagu versi lain yang ada pada hari ini,"ujarnya.
Ulama nasyid
Kali terakhir bertemu dengan allahyarham dua malam lalu untuk berbincang tentang program nasyid yang bakal diadakan bersama selepas ini.
Sementara itu, anggota Kumpulan Hijjaz, Isman Hisyam,40, menyifatkan allahyarham sebenarnya seorang ulama yang masyhur dalam nasyid.
"Walaupun kita nampak dia bernasyid, tetapi sebenarnya dia seorang ulama bahkan tempat anggota kumpulan nasyid membuat rujukan khususnya tentang Islam,"ujarnya.
Beliau yang kini berada di Kota Bharu untuk promosi Kopi Hijjaz, bagaimanapun melahirkan rasa terkilan sebab tidak dapat pulang menziarahi allahyarham buat kali terakhir kerana masaalah tiket penerbangan telah habis.
Menurutnya, semua tiket sama ada MAS, Firefly, Air Asia kesemuanya habis untuk penerbangan hari ini.
Jelas Isman lagi, beliau amat terkejut dengan berita yang baru diterima apabila salah seorang anggota Kumpulan Rabbani 'Azadan' menghubunginya memberitahu Asri sudah meninggal dunia.
"Kami macam adik beradik walaupun berlainan kumpulan sebab kumpulan nasyid mana-mana pun menuju ke arah yang sama iaitu membawa manusia ke jalan yang benar serta sentiasa mengaggungkan Allah,"ujarnya.
Tambahnya, lagipun kumpulannya sentiasa merangkakan program bersama khususnya rakaman 'zikir' bersama Rabbani.
Sehubungan itu, beliau menyeru semua peminat Rabbani khususnya umat Islam mendoakan kesejahteraan allahyarham agar mendapat limpahan rahmat yang tidak perbah putus.
"Kami juga berharap semua peminat seni nasyid tanah air supaya bersabar menerima berita yang begitu menyentuh jiwa ini,"ujarnya yang tidak dapat menahan sebak.
Untuk rekod, salah seorang anggota Hijjaz, iaitu Salleh telah meninggal dunia akibat masalah paru-paru, ianya diikuti dengan anggota kumpulan Raihan, Zaery meninggal dunia akibat serangan jantung beberapa bulan selepas itu.
Juara ABP lapan tahun berturut-turut
Ustaz Asri dilahirkan pada 3 Ogos 1969 di Klang, Selangor.
Beliau menyertai kumpulan nasyid terkenal itu sejak ia ditubuhkan secara rasmi pada 1 Mac 1997 dengan dianggotai oleh sembilan orang termasuknya.
Kehilangan Asri kini bermakna hilanglah tunjang Rabbani memandangkan arwah banyak menyumbangkan kemajuan prestasi dan memberikan kejayaan kepada Rabbani.
Atas kejayaan itu, maka tidak hairanlah jika Rabbani dijulang sebagai Penyanyi/Artis Nasyid Popular di Anugerah Bintang Popular (ABP) selama lapan tahun berturut-turut.
Kemunculan Rabbani yang turut dianggotai oleh Mohd. Asri Baidul @ Ubaidullah, Azadan Abdul Aziz, Muhammad Luqman Abd Aziz, Muhammad Rithauddeen Yaakob, Mohamad Afandi Shahbudin, Ahmad Shafie, Nazrul Azhar Tamrin dan Zulkiflee Azman ini adalah dengan konsep yang tersendiri.
Dalam tempoh lebih 12 tahun berada dalam industri ini, Rabbani telah menghasilkan 19 buah album seperti 'ARAH Dari Mana? Ke Mana?' (1997), 'Pergi Tak Kembali' (1999), 'Intifada' (2000), 'Yalla Beena' (2004) dan yang terbaru, 'Nostalgia Nada Murni'. - mks

Sumber : Harakahdaily

Satu lagi pemergian mengejut..Semoga kita mengambil pengajaran..Mati itu datang bila-bila masa..Untuk Ustaz Asri..Semoga ditempatkan di tempat orang yang beriman dan dirahmati ALLAH..aminn

hadith ketiga belas : Orang jahat bertambah, orang baik berkurang

8/10/09



Dari Aisyah Ra. ia berkata: "Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda; "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga seorang anak menjadi sebab kemarahan (bagi ibu bapaknya) hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas), akan bertambah banyak orang yang tercela dan akan berkurang orang yang baik, anak-anak menjadi berani melawan para orang tua serta orang yang jahat berani melawan orang-orang baik.
(HR. Thabrani)

Di antara tanda-tanda qiamat ialah:
(1) Bila anak-anak menjadi sebab kemarahan orang tuanya.
(2) Bila hujan berkurang, cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar (menjadi kotor).
(3) Orang jahat bertambah banyak dan dorongan untuk membuat kejahatan sangat banyak.
(4) Orang yang berbuat kebaikan sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajamya.
(5) Anak-anak sudah berani melawan orang tua.
(6) Orang-orang yang jahat berani melawan orang-orang yang baik dan tidak malu terhadap mereka.
Kelihatannya corak masyarakat kita pada hari ini tidak banyak bedanya dari apa yang disebutkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam tadi. Setiap hari kita melihat kebenaran dari apa yang disabdakan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam. Kita berdoa mudah-mudahan Allah Subhanahu wa Ta’ala menyelamatkan kita dan anak cucu kita dari golongan yang disebutkan terdahulu.

Penulis : Bukankah ini yang sedang berlaku??

Kata-kata lelaki boleh menelanjangi wanita..selamatkan dirimu puteriku

7/31/09

Tergerak saya menulis sebegini apabila saya sedikit terdedah dengan keadaan semasa yang membimbangkan. Pergaulan kini bukan bermaksud berjumpa dan bertentangan mata, malah pada era internet dan multimedia, pergaulan perlu ditafsir dengan maksud yang lebih luas. Pergaulan yang dimaksudkan adalah pergaulan remaja lelaki dan perempuan. Pada saat ini mereka termasuk saya mungkin memandang penting perhubungan yang belum kita ketahui di mana akhirnya ini. Kini ramaja boleh berhubung melalui pelbagai laman web sosial seperti friendster, myspace, facebook, yahoo messenger, mirc, skype dan banyak lagi. Mereka yang tak tahu salah satu daripada laman ini akan di cop ketinggalan zaman dan dianggap pelik. Kerana perkara seperti ini telah menjadi satu keperluan yang diidam-idamkan oleh remaja untuk mencari pasangan terutama yang berlainan jantina.

Dalam keghairahan melalui zaman emas ini, remaja yang tidak berhati-hati cenderung untuk melakukan perkara yang memalukan dan merosakkan maruah diri. Biarpun tidak bertemu, mms dan email menjadi perantara untuk melihat gambar-gambar yang dikatakan ‘private’. Bagaimana mereka boleh memberikan gambar ’private’ walaupun masih belum berjumpa? Apa yang mereka fikirkan?? Inilah kuasa ayat atau kata-kata yang mampu mengubah persepsi seseorang. Ayat lelaki yang membawa wanita di ambang fantasi yang mereka sangkakan realiti. Tidak keterlaluan jika saya katakan seseorang lelaki diberi anugerah semulajadi untuk memuji dan wanita pula mudah terlalai dengan pujian. Hanyut dengan janji manis yang disangka benar dan seperti berpjak di bumi nyata. Pada awalnya keadaan kelihatan terkawal, tetapi akhirnya kebanyakkannya akan tewas dek kata-kata manis ini. Tidak perlu saya mengungkap bentuk kata-kata ini, mungkin yang membaca boleh membayangkan sendiri atau sudah berpengalaman dengannya. Sememangnya ini telah lama terjadi dan mungkin ini hak individu. Tetapi saya menulis untuk melahirkan rasa kesal dan sedikit hilang keyakinan dengan pemikiran wanita yang mudah dibuai kata-kata.

Mungkin ini salah kaum lelaki, kaum lelaki ghairah memperdayakan wanita dengan kata-kata nista yang menjebakkan diri ke alam fantasi yang tidak langsung boleh diyakini penyudahnya adalah sesuatu yang baik. Ini terjadi apabila ramai yang takut apabila mereka tidak lagi berpasangan. Berpasangan itu dianggap ’wajib’ oleh seseorang dan keadaan akan mendesak untuk mempertahankan hubungan masing-masing. Maka berlakulah ’give and take’ di sini. Pujuk rayu akhirnya dituruti hingga membawa ke arah sesuatu yang tidak patut dituruti. Sememangnya ini biasa berlaku pada remaja kebanyakan dan kita tidak sedar itu adalah salah. Semuanya dilakukan atas nama cinta yang membelenggu leher, dan rimasnya keadaan ini hanya akan dirasai selepas rasa jemu dan kesal. Syaitan itu akan sentiasa ingin menyesatkan anak adam walau terdapat peluang sebesar jarum sekalipun. Menulis kerana pemerhatian terhadap keadaan sekitar. Puncanya telah lama ditemui tetapi tidak mahu dilihat dengan hati. Sejak di bangku sekolah lagi punca ini menjadi salah satu isi penting dalam menulis karangan fakta yang bertajuk ”menangani gejala sosial”....Kurangnya didikan agama...-apalahdayaku

adakah kau lupa??

7/29/09


Salam...siapa tau nama kumpulan yang nyanyi lagu ni...tolong bagitau..hehe
Posted by Insan Biasa at 2:45 PM 1 comments Links to this post  

Hadith Keduabelas : Sifat Amanah Akan Hilang Sedikat Demi Sedikit

7/23/09




Dari Huzaifah bin Al-Yaman Ra. katanya: "Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam pernah memberitahu kami dua buah Hadits (mengenai dua kejadian yang akan berlaku). Yang pertama sudah saya lihat, sedangkan yang kedua saya menanti-nantikannya. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam memberitahu bahwasanya sifat amanah itu turun ke dalam lubuk hati orang-orang tertentu. Kemudian turunlah Al-Qur'an. Maka orang-orang itu lalu mengetahuinya melalui pedoman Al-Qur'an dan mengetahuinya melalui pedoman As-Sunnah. Selanjutnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam; menceriterakan kepada kami tentang hilangnya amanah, lalu beliau bersabda, "Seseorang itu tidur sekali tidur, lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, kemudian tertinggallah bekasnya seperti bekas yang ringan saja. Kemudian ia tertidur pula,lalu diambillah amanah itu dari dalam hatinya, maka tinggallah bekasnya seperti lepuh di tangan (menggelembung di tangan dari bekas bekerja berat seperti menggunakan kapak atau cangkul). Jadi seperti bara api yang kau gelindingkan dengan kakimu, kemudian menggelembunglah ia dan engkau melihat ia meninggi, padahal tidak ada apa-apa." Ketika Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam menceriterakan Hadits ini beliau mengambil sebuah batu kerikil lalu menggelindingkannya dengan kakinya ..

"Kemudian pagi-pagi (jadilah) orang banyak berjual beli, maka hampir saja tidak ada seorang pun yang mahu menunaikan amanah, sampai dikatakan orang bahwasanya di kalangan Bani Fulan (di tempat tertentu) ada seorang yang sangat baik memegang amanah, sangat terpercaya dan orang banyak mengatakan, "Alangkah tekunnya bekerja, alangkah indahnya pekerjaannya, alangkah cerdik otaknya. Padahal di dalam hatinya sudah tidak ada lagi keimanan sekalipun hanya seberat biji sawi. "

"Maka sesungguhnya telah sampai waktunya, saya pun tidak mempedulikan siapakah di antara kamu semua yang saya hendak bermubaya'ah (berjual beli). Jikalau ia seorang Islam, maka agamanyalah yang akan mengembalikannya kepadaku (maksudnya agamanyalah yang dapat menahannya dari khianat). Dan jikalau ia seorang Nashrani atau Yahudi, maka pihak yang bertugaslah yang akan mengembalikannya kepadaku (maksudnya jika dia seorang Nashrani atau Yahudi maka orang yang memegang kekuasaan/pemerintahlah yang dapat membantu aku untuk mendapatkan semua hak-milikku darinya.) Ada pun pada hari ini, saya tidak pernah berjual beli dengan kamu semua kecuali dengan Fulan dan Fulan (orang-orang tertentu saja)." (HR. Bukhari Muslim)

Keterangan
Hadits ini menunjukkan, sifat amanah akan hilang secara berangsur-angsur dari kalangan kaum Muslimin, sehingga sampai suatu waktu nanti, orang yang dianggap baik untuk menjaga amanah pun telah khianat pula.
Begitulah gambaran masyarakat kita hari ini. Banyak di antara kita tertipu oleh seseorang yang kelihatannya boleh memikul amanah, tetapi sebenarnya ia adalah seorang penipu.

Penulis : Kalau seorang engeneer atau arkitek tu amanah, takkan runtuh stadium tu.. Contoh je..banyak lagi kita boleh lihat bagaimana salah laku seperti rasuah dan pecah amanah selalu dipaparkan di dada akhbar. Rasuah kecil-kecilan juga berlaku seperti satu amalan. Sama-sama kita muhasabah diri..Bimbang kita sebahagian orang yang tidak amanah. Nauzubillah

Suka duka kelas pemulihan

7/16/09


Setelah sebulan duduk melepak dirumah, akhirnya aku dapat ngajar di sebuah sekolah menengah..ngajar posisi yang berbeza dengan bidang. English... Subjek yang paling dibenci di sekolah dan tak pernah dapat A sepanjang belajar di sekolah dan mana2 institut dulu..Tapi ajar kelas pemulihan je..So not bad at all la..Broken grammer pun takde orang perasan..hehe..Kelas tingkatan 1 Arif. Ada 14 orang je..5 Melayu, yang lain cina, india dan orang asli..Kelas ni cuma diajar BM dan BI..hanya ada 2 guru..Guru ni pun takda jadual..Jadual dibincang mereka sendiri..Selamba je..Objektif cuma nak bagi mereka pandai mengeja dan membaca hingga akhir bulan Julai ni..BM pun payah..BI apatah lagi..Takpe..Kita usahakan je..




Sungguhpun pada awalnya aku rasa susah nak ngajar budak macam ni..Tapi kadang-kala seronok dan kelakar..Mereka ada otak yang unik dan tak terfikir pon oleh orang pandai..hehe..Mereka agak lambat dalam pelajaran, tapi ada dikalangan mereka yang betul-btul nak belajar. Tak kurang yang hanya ingat nak main je dan langsung tak fikir belajar ni penting..Tapi mereka senang nak dengar cakap..Setengah jam je la..Pastu mula la badan melentok..Masa tu kene la stop dan main..haha..tak kurang juga yang selalu ponteng..Bila tanya kenapa tak datang semalam? jawapan mereka sungguh kelakar dan tak masuk akal..ni antara jawapan mereka:

1) Saya tolong ayah saya petik sawit cikgu..
2) Saya dah datang tadi cikgu...Tapi pintu pagar dah tutup..Saya balik la..
3) Mak minta tolong kupik getah cikgu...
4) Saya pergi pekan, betulkan handset saya..
5) Saya ikut mak shopping kat bahau..
6) Tolong papa kat bengkel cikgu

banyak lagi la jawapan kelakar yang buat aku geleng je..adei...Keadaan sekitar mereka pon tak membantu untuk mereka belajar..Takpe..Just nak jadikan mereka orang yang berguna..Mungkin kepandaian kurang..Tapi tetap boleh menyumbang..Asalkan tak buat benda yang menyusahkan orang....Siapa tahu, mereka boleh berjaya. Orang paling kaya di temerloh pon tak reti baca(kisah benar)..haha..who knows..


Hadith Kesebelas : Umat Islam Memusnahkan Orang-orang Yahudi

7/15/09




Dari Abu Hurairah Ra .. bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, "Tidaklah akan terjadi qiamat, sehingga kaum Muslimin memerangi kaum Yahudi, Apabila kaum Yahudi itu bersembunyi di balik batu dan pohon kayu, lalu batu dan pohon kayu itu berkata. “Hai orang Islam. inilah orang Yahudi ada di bela.kang saya. Kemarilah! Dan bunuhlah ia!, kecuali pohon gharqad (sejenis pohon yang berduri), karena sesungguhnya pohon ini adalah dari pohon Yahudi (oleh sebab itu ia melindunginya). (HR. Bukhari Muslim)

Keterangan

Hadits ini memberikan harapan yang sangat besar kepada kaum Muslimin dan menjanjikan kemenangan mereka dalam memerangi orang-orang Yahudi. Jadi walaupun orang-orang Yahudi merencanakan dan berusaha sekuat tenaga untuk membunuh dan menyesatkan Umat Islam, namun akhirnya kaum Yahudi akan binasa juga di dalam kepungan Umat Islam. Umat Islam akan membunuh dan menghapuskan kaum Yahudi yang ada di permukaan bumi ini dan Umat Islam akan ditolong oleh makhluk-makhluk Allah yang lain, sehingga batu dan pohon kayu pun akan memberi pertolongan kepada mereka.

Penulis : Ini adalah janji Allah. Namun tidaklah patut kita di sini bersenang-lenang sambil berkata 'Alah, nanti kita akan menang juga, Nabi kan dah cakap'... Kita patut terus bersama mengikuti perkembangan saudara kita di Palestin dan memberi seberapa banyak bantuan kepada mereka. Setidak-tidaknya berdoa agar Allah meringankan pendiritaan mereka di sana. Malulah dengan kesenangan yang kita nikmati sedangkan ada saudara kita yang menderita. Gunakanlah kesenangan ini di jalan yang di-redhoi di samping cuba sedaya upaya menghantar bantuan disana..

Perginya tokoh Islam tersohor Dr. Fathy Yakan

7/4/09

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

PADA 13 Jun lalu, bukan hanya dunia Islam malah seluruh dunia sebenarnya kehilangan sebutir bintang. Bintang yang sinarnya selama ini tidak sahaja sebagai penghias malam yang kelam malah memberikan banyak panduan terutama dalam menjayakan gerakan dakwah Islamiah dan perpaduan umat Islam.
Bintang tersebut merupakan tokoh besar, Dr. Sheikh Fathy Yakan yang meninggal dunia pada usia 76 tahun di sebuah hospital di Beirut, ibu negara Lebanon atas masalah kesihatan pada pagi Sabtu yang hening itu.
Seorang tokoh besar Islam yang tidak asing lagi, terutama hasil karya besarnya bertajuk Apa Ertinya Saya Menganut Agama Islam? Buku itu adalah salah satu daripada 35 penulisan besar Allahyarham yang menjadi rujukan penting kepada kepada dunia.
Dilahirkan di Tripoli, Libya pada tahun 1933, Allahyarham banyak memberikan corak baru perjuangan gerakan-gerakan dakwah dan politik Islam yang dapat diterima oleh pelbagai pihak di samping seorang ahli cendekiawan atau ahli akademik muslim yang ternama.
Sejak tahun 1959 lagi beliau mengasaskan gerakan politik di Lebanon sehingga beliau mendapat gelaran Bapa Gerakan Islam Lebanon. Malah, sehingga ke akhir hayatnya, beliau masih menganggotai parlimen di negara asalnya itu.
Dr. Fathy banyak menghasilkan penulisan mengenai aliran politik dari yang moden sehinggalah yang berbentuk ekstremis. Judul yang mendapat sambutan dunia sehingga diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa adalah Priorities of Islamic Movements after September 11.
Allahyarhamlah yang paling kerap terpanggil ke serata pelosok tempat untuk menjawab segala tuduhan terhadap Islam sebagai agama keganasan akibat tragedi yang menimpa Pusat Dagangan Dunia New York (WTC) pada tahun 2001 itu.
Dr. Fathy merupakan tokoh yang bertanggungjawab dalam menubuhkan Gamaah (Jemaah) Islamiah pada tahun 1960-an dan komitednya beliau dalam pertubuhan itu sehingga pada tahun 1992, beliau memegang jawatan sebagai Setiausaha Agung.
Selepas bersara, beliau menumpukan tugas sebagai Anggota Parlimen berikutan kemenangan dalam pilihan raya.
Pemergian beliau benar-benar satu kehilangan besar kerana jarang kedapatan mana-mana tokoh yang sanggup menghabiskan seluruh hidupnya, fizikal, jiwa dan rohani dengan tertumpu kepada perjuangan Islam.
Allahyarham terkenal kerana menggesa kepada satu gerakan Islam yang moden dengan pemikiran dan aliran yang toleransi terutama kepada golongan yang muda.
Walau dalam keadaan yang uzur, beliau sering berasa bimbang dengan golongan muda yang baginya mudah terpengaruh kepada pelbagai unsur. Adalah penting baginya untuk membentuk golongan ini kepada yang lebih positif namun mencapai kejayaan dalam gerakan yang mereka sertai.
Jenazah Allahyarham disembahyangkan di Masjid Tinal dan dikebumikan di pusara milik keluarganya di Bab Al Raml. Upacara pengkebumian tokoh Islam ini dihadiri oleh beribu-ribu umat Islam dari seluruh pelosok tempat sejurus berita kematiannya tersebar. Sehingga kini ucapan takziah masih mencurah-curah diterima oleh keluarga arwah.
Penulisan terkenal arwah yang menambahkan lagi kekayaan khazanah dan gedung-gedung ilmu, antaranya:
*The Problems of Da'wah and Du'ah,
*How to Call for Islam?
*Towards a Unified International Call for Islam
*What Does My Commitment to Islam Mean?
*Movements and Doctrines in the Balance of Islam
*Comprehension in the Life of Da'wah and Du'ah
*Towards an Islamic Awakening of the Era
*Methods of Islamic Adaptation in the 20th Century
*Islam -Ideology, Movement and Rebellion
*Youth and Change
*Those Left behind on the Path of Da'wah
*The Preliminaries of the Activist Concept in Islamic Work
*Critical Issues in the Islamic Experience.
Mujur kepada umat Islam hari ini kita masih boleh menghayati dan mengambil manfaat hasil-hasil karya besar Dr. Fathy ini walaupun selepas pemergian Allahyarham.
Antara yang sempat diambil dengan kenyataan beliau semasa menjawab soalan para pengunjung laman web terkenal, Islam Online:
"Walau bagaimanapun, kesan dari tragedi serangan 9 September 2001, Islam menjadi tumpuan dan minat kalangan masyarakat Barat untuk mengenali agama itu dengan lebih dekat lagi.
"Statistik terkini menunjukkan minat terhadap Islam telah berkembang berlipat kali ganda dengan berjuta-juta naskhah al-Quran terpaksa dicetak dan begitu juga buku-buku mengenai Islam terjual dengan begitu laris di pasaran.
"Apa yang lebih menakjubkan dari peristiwa yang mengejutkan itu dan dari kempen-kempen anti Islam, lebih 10,000 penduduk United Kingdom memeluk Islam dan begitu juga 3,000 orang dari penduduk Mexico memeluk Islam dan beratus-ratus lagi dari kalangan Hindu dan Buddha juga meninggalkan agama mereka untuk memeluk Islam. Semua ini berlaku selepas kejadian 9/11, Subhanallah," kata Allahyarham.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke arah roh Allahyarham.

Sumber : Utusan

Penulis : Sedihnya..Aku lagi awal tahu tentang pemergian raja pop daripada seorang pendakwah agung..padahal pendakwah ini pergi lebih awal..

Transformers, fakta sejarah dan kekuatan Amerika@yahudi


Sebagai peminat filem aksi dan fantasi, aku tak terlepas nak tonton filem ni..Asalnya nak 'download' je..Tapi sejak akhir-akhir ni 'streamyx' yang kata dape punya 'line' hebat sangat tu asyik terputus je..Sakit hati juga..indah khabar dari rupa..Jarang nak tengok filem mat saleh kat wayang..Filem melayu je..sebab susah filem melayu nak 'download' awal..Maklumlah..Nak menyokong industri filem tempatan..hahaha..ye la tu...
Memang filem ni hebat..Dari awal sampai akhir penuh dengan aksi lawan robot je...Filem yang berlabel PG13 ni(ramai je budak kecik dalam panggung tu) memaparkan bagaimana manusia berbincang dengan 'alien robot' untuk selamatkan dunia daripada ancaman "alien robot" lain..Siapa lagi kalau bukan tentera Amerika yang telah memberi tentangan hebat untuk memusnahkan robot jahat ni..Apa yang nak ditonjolkan adalah kehebatan pertahanan bumi yang dipelopori oleh Amerika..Dengan semua senjata mereka gunakan untuk menghalang kemaraan 'decepticon'. Orang sumua kagum je..(termasuk aku)..Mungkin ada yang terfikir.."Hebatnya cara depa berlawan"..Penuh dengan strategi dan teknologi tinggi"..Hehe..Aku tengok je sambil berfikir..Apa masej lain dalam filem ni..Kekuatan ketenteraan yang paling hebat dipamerkan adalah kekuatan udaranya...Hantar ke 10 bijik jet, habis dibom kawasan 'orange smoke'...Hebat..Kita pun takut la ngan amerika..Kene takut ke??haha
Apa yang dkhuatiri adalah pengaruh sejarah dalam filem ini..Mereka kreatif..Tapi 'selambe' je tukar fakta. Yang tonton filem ni pun ramai dikalangan budak sekolah. Mungkin tak nanti mereka jawab dalam ujian sejarah esei tentang asal usal pyramid ni ada kaitan dengan kedatangan 'alien robot'. Bunyi macam kelakar je..Tapi tak mustahil..Tulisan kuno dulu kononnya datang dari planet lain...hehe..Kalau la ada pelajar jawab macam ni...memang berpengaruh la filem ni..Mereka pun mudah terdedah dengan pelbagai fakta yang menipu...Hanya kebijaksanan ibu bapa dan masyarakat buleh mengubah ini..
Dalam filem ni ada menunjukkan korupsi media. Media banyak menyampaikan maklumat yang salah dan mengelirukan..Menunjukkan sesuatu yang berlainan dari keadaan asal..Media yang dikawal oleh kuasa-kuasa besar hingga manusia menjadi buta maklumat dan mudah ditipu...Malam tadi pun ada tengok filem mat saleh bertajuk 'V for Vandeta'. Filem ni juga mengisahkan bagaimana media menyampaikan maklumat palsu yang berlarutan hingga rakyat sudah tahu berita tu palsu..Akhirnya rakyat muak dengan berita macam ni dan berkumpul menghala ke parlimen yang mahu diletupkan oleh seorang wira mereka bergelar 'V'. Keadaan itu terjadi kerana korupsi parlimen mereka dan sikap pemimpin yang hanya mahu mereka dilihat benar oleh rakyatnya..Kita boleh ambil pengajaran dari filem ini..Sungguhpun hollywood tu yahudi punya...mungkin ada dalam masyarakat yahudi di sana yang sedar kejahatan yang sedang mereka lakukan dan ingin dunia melihat sesuatu...Kita boleh menilai keadaan ini..Filem 'kingdom of heaven' pun dari hollywood..ok ape..

TENTATIF ISTIADAT KONVOKESYEN KE-11 SIDANG KEDUA 2009

7/2/09

Posted by PENGANALISIS TELUS DAN BENAR on Tuesday, June 30, 2009

Pada awal tahun dahulu, hangat diperkatakan berkenaan tarikh istiadat konvokesyen UPSI ke-11 sidang ke 2. Perkelahian antara pelajar-pelajar kemasukkan Julai 05/06 dan Disember 06/07 menimbulkan pelbagai spekulasi yang mendapat perhatian ramai pihak seperti Bahagian Akademik, MPP 08/09, JHEPA, dan mantan-mantan MPP. Penganalisis juga telah memberi sedikit cadangan dalam menyelesaikan kemelut yang berlaku ini. Namun kata putusnya terletak pada barisan Senat UPSI dibawah perkenan Y.M Tuanku Bainun.

Istiadat akan berlansung bermula dari 11 hingga 15 Ogos 2009 bertempat di Dewan SITC, UPSI.Berikut adalah sesi pengurniaan Ijazah mengikut program masing-masing sempena

Istiadat Konvokesyen Kesebelas Sidang Kedua 2009:

11 OGOS 2009
SELASA
Sesi 1 (Pagi)
Phd & Sarjana
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengurusan Perniagaan) dengan Kepujian
Sesi 2 (Petang)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Perakaunan) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Ekonomi) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengurusan Pendidikan) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains Sukan) dengan Kepujian

12 OGOS 2009
RABU
Sesi 3 (Pagi)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Bahasa Melayu) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kesusasteraan Melayu) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Teknologi Maklumat) dengan Kepujian
Sesi 4 (Petang)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Khas) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Muzik) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Seni) dengan Kepujian

13 OGOS 2009
KHAMIS
Sesi 5 (Pagi)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Matematik) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Geografi) dengan Kepujian
Sesi 6 (Petang)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sejarah) dengan Kepujian

14 OGOS 2009
JUMAAT
Sesi 7 (Pagi)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) dengan Kepujian
Sesi 8 (Petang)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) dengan Kepujian (sambungan sebelah pagi)

15 OGOS 2009
SABTU
Sesi 9 (Pagi)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) dengan Kepujian
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Moral) dengan Kepujian

Bagi bakal graduan pendidikan sains, walaupun terdapat 3 pengkhususan yg berbeza iaitu Biologi, Kimia dan Fizik, sesi pergurniaannya tetap di bawah satu program iaitu program Pendidikan Sains. Sesi anda akan dimaklumkan dalam surat yang akan diposkan.
Sumber: Unit Pengijazahan, Bahagian Hal Ehwal Akademik, UPSI
Penganalisis: Maka dengan pewartaan ini, penganalisis berharap agar tiada lagi permusuhan atau bertegang urat berkenaan isu ini. Terimalah seadanya dan hidup di UPSI dalam sejahtera dan saling hormat menghormati seperti mana yang terkandung dalam KONSEP SATU MALAYSIA. Kepada yang masih belajar, teruskan perjuangan dan buktikan anda juga mampu bergraduat seperti senior-senior anda.

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png