Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Suka duka kelas pemulihan

7/16/09


Setelah sebulan duduk melepak dirumah, akhirnya aku dapat ngajar di sebuah sekolah menengah..ngajar posisi yang berbeza dengan bidang. English... Subjek yang paling dibenci di sekolah dan tak pernah dapat A sepanjang belajar di sekolah dan mana2 institut dulu..Tapi ajar kelas pemulihan je..So not bad at all la..Broken grammer pun takde orang perasan..hehe..Kelas tingkatan 1 Arif. Ada 14 orang je..5 Melayu, yang lain cina, india dan orang asli..Kelas ni cuma diajar BM dan BI..hanya ada 2 guru..Guru ni pun takda jadual..Jadual dibincang mereka sendiri..Selamba je..Objektif cuma nak bagi mereka pandai mengeja dan membaca hingga akhir bulan Julai ni..BM pun payah..BI apatah lagi..Takpe..Kita usahakan je..




Sungguhpun pada awalnya aku rasa susah nak ngajar budak macam ni..Tapi kadang-kala seronok dan kelakar..Mereka ada otak yang unik dan tak terfikir pon oleh orang pandai..hehe..Mereka agak lambat dalam pelajaran, tapi ada dikalangan mereka yang betul-btul nak belajar. Tak kurang yang hanya ingat nak main je dan langsung tak fikir belajar ni penting..Tapi mereka senang nak dengar cakap..Setengah jam je la..Pastu mula la badan melentok..Masa tu kene la stop dan main..haha..tak kurang juga yang selalu ponteng..Bila tanya kenapa tak datang semalam? jawapan mereka sungguh kelakar dan tak masuk akal..ni antara jawapan mereka:

1) Saya tolong ayah saya petik sawit cikgu..
2) Saya dah datang tadi cikgu...Tapi pintu pagar dah tutup..Saya balik la..
3) Mak minta tolong kupik getah cikgu...
4) Saya pergi pekan, betulkan handset saya..
5) Saya ikut mak shopping kat bahau..
6) Tolong papa kat bengkel cikgu

banyak lagi la jawapan kelakar yang buat aku geleng je..adei...Keadaan sekitar mereka pon tak membantu untuk mereka belajar..Takpe..Just nak jadikan mereka orang yang berguna..Mungkin kepandaian kurang..Tapi tetap boleh menyumbang..Asalkan tak buat benda yang menyusahkan orang....Siapa tahu, mereka boleh berjaya. Orang paling kaya di temerloh pon tak reti baca(kisah benar)..haha..who knows..


Posted by Insan Biasa at 10:32 PM  
1 comments

hahauu.... tegolak besau den bacanya jang..begitu lah adanya.. pangai meke tak seperti yg berusia 13thn..

July 17, 2009 at 3:59 PM  

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png