Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Gempa bumi, sejadah berdiri dan Beyonce......huhu

10/21/09

Gempa Bumi
Gempa yang menggegarkan negara jiran baru2 ini sungguh menyayat hati dan membuka mata banyak pihak. Ramai yang berduka dan menghulurkan bantuan yang diperlukan. Berduka dengan nasib yang menimpa saudara seagama. Panduan buat yang masih tidak ditimpa malapetaka. Mengakui kekuasaan Allah membinasakan sesiapa yang dikehendakiNya. Ujian untuk ummat Islam di sana. Pengajaran untuk sekitarnya. Namun masih ada suara sumbang yang melihat dengan ilmu buntu tentang kejadian ini. Hingga melibatkan nasib manusia sebagai penyebab segala kejadian. Hilangkah pertimbangan aqidah hingga melihat angka tarikh lahir dan huruf nama manusia sebagai 'malang' dan membawa malapetaka. Bukankah Allah yang menentukan segala sesuatu?Sungguh menyedihkan..

Sejadah Berdiri?
Beberapa hari ini, malah sejak dulu aku pernah terdengar perkara ini. Lazimnya manusia kagum, taksub, dan mengakui kebesaran Allah apabila melihat keajaiban di depan mata..Subhanallah. Namun adakah setelah melihat sejadah berdiri ini baru kita melihat kebesaran Allah.? Dengan melihat sejadah berdiri baru merasa kagum dengan kejadian pelik dan aneh yang berlaku di sekitar kita dengan pelbagai ragam. Jadi di manakan letaknya kekaguman kita pada Al-Quran yang telah lama menjadi kekaguman sejak dahulu lagi. Banyak lagi ayat2 Allah dan hadis2 yang boleh menginsafkan dan menambahkan keimanan manusia. Mengapa perkara ini yang dibesar-besarkan dan menjadi bualan ummat Islam. Jika Allah ktakan 'jadi' maka jadilah ia.. Sungguh pelik manusia. Termasuk diriku.

Konsert Beyonce
Minggu ini akan diadakan konsert makhluk penjajah minda bernama Beyonce. Namun akhirnya terpaksa ditangguhkan kerana alasan beliau(konon). Banyak pihak membantah dan mengadakan pelbagai cara agar beliau tak masuk bumi Malaysia. Alhamdulillah.. Masih ada yang sedar. namun lebih ramai yang menyokong dengan alasan cuma hiburan dan suka2. Dan lebih malang lagi yang menyokongnya adalah yang mempunyai kuasa. Dikala kita patut berkabung dengan penderitaan umat Islam yang ditimpa bencana, ada lagi yang mahu bergembira. Di mana sensitiviti umat Islam tentang saudara mereka? Cuma nak menghormati kaum lain kita sanggup menggadaikan pegangan kita. Di mana kuasa kita sebagai bumiputra Islam??huhu...cuma menyampaikan hasrat hati....untuk mengingatkan diri..-muazzin
Posted by Insan Biasa at 4:03 PM  
2 comments
Anonymous said...

termasuk aku...
tp tu bkn tgn bdk2 nakal kat c2 ys sje2 nk wat gempak ke??hu...
tu mengkut hape yg aku bce la...

October 31, 2009 at 2:17 AM  
Insan Biasa said...

haah..memang tangan2 nakal..tapi dah dibesar2kan hingga org ingt tu perkara ajaib dan kagum...kagumlah dengan Al-quran..bukan perkara mcm nih..

November 1, 2009 at 2:43 PM  

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png