Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Hadith Keenam Belas : Zaman Orang Tak Peduli Darimana Mendapatkan Harta

11/10/09

Dari Abu Hurairah Ra. ia berkata: Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam; "Akan datang suatu zaman di mana seseorang tidak mempedulikan darimana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal ataupun haram." (HR. Nasa'i)

Keterangan
Zaman sekarang merupakan zaman ketandusan rohani dan zaman materialisme, segala sesuatu dinilai dengan harta. Manusia cakar mencakar untuk memperoleh sebanyak mungkin harta kekayaan. Mereka tidak mempedulikan darimana datangnya harta yang didapat, apakah dari sumber yang halal atau dari sumber yang haram. Yang penting, harta dapat dikumpulkan sebanyak-banyaknya untuk memenuhi kehendak nafsu ataupun untuk mengikuti kemahuan isteri atau anak-anaknya.

Penulis : Terlalu kabur untuk kita menilai adakah kita dalam golongan ini atau tidak. Kerana jika difikirkan dalam-dalam ternyata kita sedang mengumpul harta dunia dengan bersungguh-sungguh. Materialistik menjadi ukuran kekuatan seseorang. Hingga ramai yang tertipu dengan banyak skim-skim yang menjanjikan pulangan yang berganda tanpa kita fikirkan dari mana asal wang itu. Benar, ramai yang telah berjaya menjadi kaya raya. Tetapi adakah itu harta yang halal dan diyakini sumbernya? Sesekali tidak. Harta bukanlah milik kita. Semuanya amanah yang akan dipersoal bagaimana kita menggunakannya. Semakin banyak harta kita, makin berat tanggungjawab kita. Semoga kita dalam golongan yang sedar dan mendapat petunjuk. Sabda Rasulullah: "Jika manusia diberikan segunung harta, dia akan mencari segunung lagi sehingga tanah itu berada dekat dengan mukanya(di dalam lahad)"..
Posted by Insan Biasa at 10:36 AM  
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png