Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Makna Jihad??

8/27/10



Seorang Teman bertanya tentang Jihad fi sabilillah...Maka inilah jawapan versi muazzin..ada siapa2 mahu tambah atau betulkan..dialu-alukan...


Soalan :

muazn.. apa sebenanye maksud 'jihad fi sabilillah' ?n cane kite nk berjihad di zmn moden ni?heee.. hr tu aku dgr tazkirah kt surau tp ustaz tu xbg cth jihad plak.. xkn nk berperang kot.. alhmdllh kite skng aman je kn xperlu nk perang2..=)


Jawapan :

Untuk kita orang awam ni..lebih mudah faham dengan perkataaan mujahadah..Lebih kurang mengawal keinginan untuk mendapat keredhaan Allah...Itulah Jihad Fi sabilillah(Berjuang di jalan Allah)


Kalau nak kate sekarang tak perlu berperang tak jugak..sampai masa kita perlu berperang...Berperang melawan tentera kufar dengan mata pedang tu pasti akan berlaku nanti..cuma menunggu masa...sebab kekuatan umat Islam sekarang tak cukup nak berperang ke arah tu...kita berpecah2 dan bergaduh sesama sendiri..camne nak menang..


Lepas perang Badar..Nabi pernah bersabda "Kita baru sahaja selesai perang kecil dan akan kembali untuk perang besar"...Menurut ulama..Perang yang besar tu maknenye melawan hawa nafsu..itulah perang yang ramai kita ni kalah..dan kadang2 kita tak sedar pon kita dah kalah oleh hawa nafsu dan keinginan..


Bagi orang awam..Jihad zaman moden ni lebih kepada cuba mengelakkan diri dalam arus jahiliah moden..contohnya hiburan yang melalaikan...pergaulan bebas...tak terlibat dengan korupsi..Penyalahgunaan pangkat...Pemimpin yang zalim dan bnyk lagi la...kalau kita dapat elakkan bende ni semata-mata nak cari keredhaan Allah..itu boleh kira jihad fi sabilillah..


Selain tu..amalan-amalan baik pon boleh kira jihad fi sabilillah..contohnya memberi ceramah, bersedekah, membantu orang susah, fakir miskin, menyebarkan Ilmu Allah dan menyampaikan kebenaran..Tu pon jihad fi sabilillah..


Jihad macam berperang itu pon tak dinafikan hebatnya..Mana tidaknya..Siapa je yang mampu bedepan dengan maut nak pertahankan agama...Malah matlamat berperang tu sama ada menang dan syahid..Hebat sungguh orang terdahulu...Dan nak pupuk semangat jihad bukanlah mudah..Kene ada mujahadah diri dan amalan..Kita ni nak bangun subuh solat berjamaah pon liat...Camne nak pergi berjihad kat medan perang..Tentera Islam dulu tiap2 malam qiamullail...Ilmu masing2 bukan main hebat..sebenarnya kita dah jauh ketinggalan..Tapi dalam proses pemulihan selepas kejatuhan sistem khalifah...Mungkin memakan masa ratusan tahun lagi...Allah pernah berfirman hanya sedikit yang beruntung di akhir zaman...Iaitu mereka yang sentiasa menjalankan amar makruf nahi mungkar...Dan berpesan2 dengan kebenaran..hanya sedikit...Semoga kita di kalangan yang sedikit...


"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}"


Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad* diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar."{Ali Imran : 142}


*Jihad dapat bererti:

1. berperang untuk menegakkan Islam dan melindungi orang-orang Islam;
2. memerangi hawa nafsu;
3. mendermakan harta benda untuk kebaikan Islam dan umat Islam;
4. Memberantas yang batil dan menegakkan yang hak.
Posted by Insan Biasa at 9:14 PM  
2 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png