Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Rekod baik dah tercalar....

8/12/12


[21:35] "Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai ujian (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan."

Pada 26 Julai 2012, Hari rabu, aku terloobat dalam satu kemalangan..Huhu..Malang sungguh. Kejadian berlaku apabila aku hendak keluar dari simpang selepas pulang dari kerja. Entah mengapa aku tidak nampak kereta yang mahu masuk menyebabkan aku terus keluar dari simpang dan melanggar keeta wira tersebut. GAAANGGG!!!!. Bunyi hentaman tiba-tiba kedengaran. Lidah kelu tak dapat berkata apa-apa. Hanya istighfar yang mampu dilafazkan. Aku cuma berharap tiada kecederaan berlaku. Enjin kereta masih hidup. Maka aku mengalihkan kereta dan melihat kereta yang aku langgar tadi. Alhamdulillah mereka sekeluarga selamat. Jelaslah aku yang salah kerana tidak berhati-hati kerana keluar dari simpang.

Nampaknya kali ini aku tidak bernasib baik. Sebenarnya sebelum ini sudah beberapa kali perkara yang sama hampir berlaku. Cuma ketika itu mungkin Allah masih mahu memberi aku peluang supaya lebih berhati-hati. Tapi nampaknya kali ini Allah benar-benar mahu aku merasakan akibat perbuatanku sendiri. Ya aku sedikit kesal tetapi perlu mengambil perkara ini sebagai sesuatu yang positif dan bermakna. Ada yang Allah mahu bersihkan dari sebahagian hartaku mungkin.

Apabila berlaku kemalangan, ramailah yang bertanya, maka perlu mempersiapkan diri untuk menjawab seberapa banyak soalan mereka. Soalannya kadangkala sama. "Macam mana boleh langgar kereta orang?", "Tak nampak ke kereta tu?", "Masa tu kau mengantuk ye?", "Penat ke masa tu?puasa?". Ada yang aku jawab, ada yang aku hanya senyum membenarkan tekaan mereka. Sememangnya apabila berlaku kemalangan adalah banyak perkara yang tak masuk akal terjadi. Tapi bagi kes aku ni biasa je. Berpunca dari kelalaian aku sendiri. Tidaklah perkara yang perlukan banyak persoalan.

Hidup ini tak selalu baik, kadangkala akan datang sesuatu yang buruk. Begitu juga sebaliknya, keburukan itu tidak akan kekal, akan wujud kebaikan selepasnya. Kadangkala rasa masam, kadangkala rasa manis, kadangkala juga rasa pahit hingga tak mampu nak telan, namun terpaksa juga ditelan. Begitu juga apa yang berlaku kali ini.
Posted by Insan Biasa at 7:02 PM  
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png