Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Aku dan Printer....

3/27/12

Sengaja ingin berkongsi tentang kejadian yang berlaku semalam, saya ada beli printer Canon 3in1. Ini Printer ke-5 saya beli buatan Canon sejak di Universiti. Apa yang menyakitkan hati adalah Catridgenya yang selalu rosak. Kerana mahal, kebanyakan orang lebih suka refill berbanding beli yang baru. Kerana harga Cadridge pond ah macam beli printer yang baru. Tapi bagi amatur seperti saya, refill adalah sesuatu yang bermasalah besar. Setiap kali selepas refill pasti printer tak dapat lagi digunakan. Geram, marah dan benci. Pernah dulu hampir berputus asa dah tak mahu beli printer.

Tapi selepas keluar edisi printer yang memuatkan sekali isian semula di luar, saya kembali ingin mencuba. Tapi nampaknya juga gagal kerana tak memahami cara penggunaannya. Setiap kali mahu guna perlu membuka penutup refill, akibat tak tahu, printer tetap rosak dan dah tak terkira kerugian akibat membeli printer sahaja. Untuk orang yang sederhana macam saya tentulah itu merugikan. Kadang kala terfikir juga adakah saya ni memang tak boleh nak dapat printer yg baik. Sudah ditulis bahawa ‘Muazzin takkan dapat printer yang baik’ di dahi ni.

Sebenarnya sebagai Muslim, tak boleh fikir macam tu. Baik buruk sesuatu bukanlah kerana malang atau sialnya seseorang dengan sesuatu barang. Itu hanya ujian. Aduh…Sabar je dengan perkara ni. Baru-baru ni printer ni dibeli di semenanjung kerana ada promosi murah. Kemudian bawa ke Labuan. Mungkin dalam flight berlaku hentakan yang merosakkannya. Kerana sayang dengan printer tu, saya tetap mahu baikinya dan membeli cadridge baru. Rugi pon rugilah, mungkin bukan rezeki. Tapi malangnya tetap rosak selepas hanya sebulan. Geramnya hati ini. Nak dipukul printer ni nanti tangan pula yang sakit. Aduh….

Dalam hidup ni adakalanya kita dah cuba yang terbaik pon tak dapat hasil yang baik. Macam printer ni la juga, dah beli yang berjenama pun, masih selalu rosak. Hai la badan, sabarrr. Tapi itu bukanlah alasan untuk kita berputus asa dan tidak terus mencuba yang terbaik. Saya percaya Allah hanya mahu lihat bagaimana kita berusaha mahukan apa yang kita dapat dan bagaimana kita mahu mengakui Dia adalah penentu pengakhirannya sama ada baik dan buruk. Jika kita pinta pada Allah dan berusaha untuk mendapatkannya. Dia pasti berikan atau jika tidak diberi pun, itu adalah hak Allah. Tapi Allah tu maha penyantun pada hampaNya. Apa yang kita dapat ini sudah lebih dari apa yang di pinta. Subhanallah.



Pernah juga dalam hidup ini, kita hanya berusaha sedikit, tapi kita dapat keuntungan yang besar. Contohnya saya beli jam murah je. RM 15 di kedai tepi jalan. Malas nak beli jam mahal-mahal sebab takut hilang. Lagi pun saya tak pandai bergaya dengan aksesori berjenama dan mahal ni. Baju dan seluar pun yang murah-murah je. Asal boleh pakai dan menutup aurat. Jadi hanya beli jam murah. Sekadar nak tengok waktu cukuplah. Saya jangkakan jam ini hanya bertahan beberapa bulan. Tapi Alhamdulillah sudah lebih setahun rasanya jam ini masih berfungsi dengan baik. Malah jam ini pernah terendam dan terbasuh di dalam mesin basuh. Masih lagi hidup sihat dan boleh digunakan.

Jadi rezeki tu bagi saya adalah rahsia Allah. Kita percaya setiap makhluk hidup sudah ditentukan rezekinya hatta ulat dalam batu pun kata orang. Jadi tak perlulah risau tentang ini. Kita Cuma berusaha. Akhirnya ditentukan Allah. Kepada Dia sahaja kita bergantung harap. Mungkin printer ni sudah ditakdirkan bukan rezeki saya. Tapi saya tetap tak putus asa beli printer. Cuma dah tak beli jenama Canon lagi. Beralih ke jenama Hp. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor, printer bukan satu jenama je. Haha, boleh pula.


Posted by Insan Biasa at 10:35 PM  
1 comments
HaLiMaH MoHaMeD said...

setiap perkara yg berlaku pasti de hikmahnye....sentiasalah yakin dan bersangka baik denganNYA...DIA xkan uji kita jika kita x mampu tuk menghadapinya....

June 25, 2012 at 9:55 AM  

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png