Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Hadith ke-22 : Syarat Masuk Syurga

1/10/13



Daripada Abu Abdullah Jabir ibn Abdullah al-Ansarie r.a., رضي الله عنهما (beliau meriwayatkan):
Bahawa seorang lelaki telah bertanyakan Rasulullah SAW, dia berkata: Bagaimana pandanganmu jikaaku mendirikan sembahyang-sembahyang fardhu, aku berpuasa bulan Ramadhan, aku menghalalkanperkara yang halal dan aku mengharamkan perkara yang haram. Aku tidak akan menambah apa-apalagi lebih daripada itu. Apakah aku akan masuk syurga? Baginda bersabda: Ya!
Hadis riwayat al-lmam Muslim no.15

Huraian:
makna "mengharamkan yang haram" adalah "menjauhinya". Makna "menghalalkan yang halal" adalah "melaksanakannya" dengan penh yakin akan kehalalannya.

Sahabat yang bertanya kepada Rsulullah SAW ini bernama Nukman Bin QauQal. Pengarang kitab al-Mufhim mengatakan secara umum bahawa Nabi SAW tidak mengatakan dalam hadis ini sesuatu yang bersifat tathawwu'(sunnah). Hal ini menunjukkan bahawa secara umum boleh meninggalkan yang sunnah. Orang Islam hendaklah bersungguh-sungguh mengamalkan ajaran asas agama Islam seperti solat, berpuasa, membayar zakat dan menunaikan haji. Melakukan yang sunat akan menambah kesempurnaan Islam dan menhampiri diri kepada Allah.

Tiga kategoro orang yang meninggalkan sunnah.
1. Orang yang meningalkan sunnah dan tidak mahu melakukannya sedikit pun, maka tidaklah memperoleh keuntungan yang besar dan pahala yang banyak.
2. Orang yang terus menerus meninggalkan hal-hal yang sunnah. maka dia telah berkurang agamanya dan berkurang pula nilai kesungguhan dalam agamanya.
3. Orang yang meninggalkan sunnah kerana sikap meremehkannya. Maka dia merupakan orang yang fasiq dan patut dicela

Rujukan : Buku Hadis 40 Imam Nawawi karangan Ustaz Zahazan Mohamad dan Usyaz Muhammad Zakaria
Posted by Insan Biasa at 8:52 PM  
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png