Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Kenapa Apalahdayaku?

5/28/09


Kenapa blog ni nama apalahdayaku? lemahnya bunyi..Kelakar dan lain-lain. Tidak kurang yang ketawa sinis ketika aku 'promote' blog ni. Aku pun turut ketawa ketika mereka ketawa. Sememangnya mereka patut ketawa. Aku boleh nak jawab 'suka hati aku la, blog aku'. Tapi sebenarnya ada kisahnya. Di sebalik pemikiran sepontan semasa nak cari alamat yang sesuai untuk blog ini. Mungkin ada sesuatu yang aku sendiri dah lama fikirkan. Maka inilah jawapanku.

Apalahdayaku...La haulawala... Inilah perkataan yang terkeluar di fikiranku semasa nak cari alamat blog ni. Satu doa untuk memohon pertolongan dan aku yakin ramai yang hafal dalam arabnya yang bermakna (tiada daya upayaku melainkan dengan bantuannu Ya-Allah). Maka lahirlah nama ini tertaip dalam blogger.

Apalahdayaku..Merujuk kepada rasa tak terdaya rasanya nak menolong diri untuk tolong orang lain. Berat rasanya beban untuk menyampaikan sesuatu yang berguna kepada orang lain. Sedangkan aku sendiri kerap tersungkur dan hanyut dengan dunia yang begitu menggoda ni. Bagaimana aku nak perbaiki orang lain sedangkan diri sendiri selalu jatuh rosak. Mungkin inilah salah satu caranya. Dari segi sosial sebenarnya aku sedikit kekurangan. Mungkin dengan menulis aku bolah menyampaikan sesuatu dan aku harap ianya berguna walaupun tak ramai yang nak baca. Seperti kata-kata pesanan Bedi-uz-Zaman Said Nursi, "The skill is not by having many listeners but to earn the good pleasure of Allah".

Apalahdayaku? atau apakahdayaku? adalah satu persoalan untuk diri sendiri tentang kemampuan diri ini. Bagaimanakah seorang budak lemah yang suka makan aiskrim ni nak jadi seorang yang hidup untuk agamanya? Terdayakah dia mengikuti perjuangan orang terdahulu ketika menegakkan agamanya? Dalam keadaan sekarang memang sangat jauh. Tapi kita perlu sentiasa berusaha menjadi lebih baik. Walaupun kadang-kala jadi lebih teruk kerana terhanyut seketika. Mungkin boleh bertahan dengan pimpinan keluarga, sahabat dan redha Allah SWT. Semoga hidup sementara ini digunakan dengan sepenuh baiknya. Tolonglah betulkan aku. Apalahdayaku...
Posted by Insan Biasa at 5:02 PM  
1 comments

syabas dan tahniah diucapkan.. nampak ada kesungguhan kat situ.. biarlah ape orang nak kata..
Yang akan dipersoalkan disana kelak,bukan hasil usaha kita tetapi apa kita telah lakukan.. Ingat satu je:
Jika kita tolong Agama Allah, Allah tidak akan lupa untuk tolong kita.
Tiada makhluk kat dunia ni yang kita boleh harap utk bantu kita selain ALLAH..

June 2, 2009 at 12:04 PM  

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png