Jadilah Golongan Ini..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung"{Surah Ali Imran : Ayat 104}

Sabarku ada hadnya???

5/11/09

Sewaktu petang aku bersantai bersama sahabat. Tiba-tiba dia buka topik tentang sabar ni. Ada betulnya juga apa yang diperkatakan.Aku sekadar ingin berkongsi.

Hanafi : Muazzin, ko selalu dengar kan, orang selalu kata 'sabar aku ni, ada hadnya. Nanti aku hilang sabar teruk kau'. Selalu tak?

Muazzin : Betul3...(aku angguk setuju)

Hanafi : Sebenarnya bukan macam tu tau..

Muazzin : Kenapa pula..Takkan nak sabar je orang buli kita...(Aku cuba menyungkil)

Hanafi : Sabar ni mana ada hadnya... Teruskanlah bersabar walau apa pun terjadi..Sebab apa tau..Kan dalam Al-Quran banyak tertulis, "Allah bersama orang yang sabar". Jadi bila sabar kita dah sampai hadnya, Kau rasa masa tu Allah bersama dengan kita lagi tak?

Muazzin : Ooooo. Haah...Betul la...Selame ni kita silap la ek..

Hanafi : Haah..Betulkan la..Tapi dalam sabar tu cuba la cari penyelesaian. Jangan la biar je kita ni bersabar...

Muazzin : Ya...Baik...heheh..Lepas ni kalau aku terpukul kau, teruskan lah sabar tu ya...

Hanafi : Aku akan sabar.. Tapi aku akan cari jalan camne nak elakkan terus dipukul.

Muazzin : Macam mana?

Hanafi : Aku pukul kau dua kali ganda kesakitan aku...hehehe

(kami ketawa)

Fikir-fikirkanlah....
Posted by Insan Biasa at 5:48 PM  
0 comments

Post a Comment

Mutiara Kata

"Ayam di kepuk mati kelaparan, Itik di air mati kehausan; Alah sabung menang sorak, Ayam menang kampung tergadai," Aminuddin Baki, Pencetus GPMS
http://2.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SRmMm7RX4SI/AAAAAAAAAhA/HjV8wAxl8ng/s1600/welcome_03.png